Bonjour! Jadąc z transportem ponadnormatywnym przez Francję możemy czuć się jak prawdziwa jeżdżąca dyskoteka. Jest to kraj, w którym należy posiadać najprawdopodobniej największą ilość świateł ostrzegawczych w całej Europie. Ale czego się nie robi dla bezpieczeństwa transportu 🙂
Zgodnie z artykułem 16 rozporządzenia z dnia 4 maja 2006, każdy pojazd poruszający się z zezwoleniem na transport ponadnormatywny we Francji powinien być oznakowany w odpowiedni sposób.
Przeczytaj dalej, a dowiesz się o:
- podstawowych elementach wyposażenia transportu ponadnormatywnego,
- w jakich sytuacjach konieczne jest oznakowanie transportu,
- dokładnych wymiarach i danych technicznych wymaganych tablic,
- dodatkowym, wymaganym wyposażeniu w pojeździe.
Podstawowe wyposażenie:
- dwa światła ostrzegawcze z przodu, umieszczone na skrajnych punktach szerokości pojazdu, na minimalnej wysokości 1,50 m lub 1,20 m w przypadku niższego pojazdu,
- dwa światła ostrzegawcze z tyłu, umieszczone na skrajnych punktach szerokości pojazdu lub ładunku, na minimalnej wysokości 1,50 m lub 1,20 m w przypadku niższego pojazdu,
- światła obrysowe,
- dwie tablice CONVOI EXCEPTIONNEL – jedna z przodu i jedna z tyłu, o minimalnych wymiarach 1,9 x 0,25m (w jednej linii) lub co najmniej 1,1 x 0,4m (w dwóch liniach).
Napis wielkimi literami w kolorze czarnym o minimalnej wysokości 0,1m, na żółtym odblaskowym tle (folia klasy II) lub w nocy oświetlone odblaskami lub od wewnątrz dwoma białymi źródłami światła o jednostkowej mocy od 15W do 25W.
Tablica powinna być sztywna, chyba że charakterystyka ładunku, na którym ma być zamocowana, na to nie pozwala (mimo wszystko reszta warunków co do tablicy powinna być zachowana).
- oznakowanie martwego pola – ATTENTION ANGLES MORTES (wprowadzone 1.01.2021).
- !!! Nalepki/tabliczki powinny mieć rozmiar 25×17 cm oraz powinny być umieszczone na wysokości od 90cm do 150 cm od podłoża.
- !!! W zależności od rodzaju pojazdu wymaganych jest od 3 (solówka) do 5 nalepek/tabliczek – w przypadku ciągnika z naczepą, bądź samochodu z przyczepą (dwie na ciągniku po bokach, dwie po bokach naczepy/przyczepy oraz jedna z tyłu).
- !!! Naklejki/tabliczki należy umieścić w sposób taki, aby były widoczne w każdych okolicznościach i aby nie utrudniały widoczności tabliczek znamionowych i napisów pojazdu, widoczności świateł i urządzeń sygnalizacyjnych oraz pola widzenia kierowcy.
- !!! Ciągniki i naczepy/przyczepy, dla których udowodniono brak możliwości konstrukcyjnych, są zwolnione z umieszczania oznakowania bocznego i/lub tylnego.
- Prawidłowo oznakowane pojazdy naklejkami/tabliczkami ANGLES MORTES można zobaczyć na udostępnionym przez FFC CONSTRUCTEURS filmiku:
Dane techniczne naklejki:
Wymiar: 25 x 17cm
Wymagana kolorystyka:
RAL – czerwony 3024 – żółty 1021 – żółty cień 102 – pomarańczowy 2008 – czarny 9005 | PANTONE – czerwony 185 – żółty 012 – żółty cień 3975 – pomarańczowy 716 – czarny NEUTRALNY CZARNY |
PRZYKŁAD OZNAKOWANIA NAKLEJKĄ
CIĄGNIK + NACZEPA
A Maks 1,5m nad ziemią
B Min 0,9m nad ziemią
C Pojazd silnikowy (ciągnik): do 1m od przedniej krawędzi pojazdu
Naczepa: z boku (o ile jest taka możliwość) w promieniu 1m od sworznia królewskiego; z tyłu (o ile jest taka możliwość) należy przykleić naklejkę na prawych drzwiach, na takiej samej wysokości.
SAMOCHÓD CIĘŻAROWY + PRZYCZEPA
A Maks 1,5m nad ziemią
B Min 0,9m nad ziemią
C Pojazd silnikowy (samochód ciężarowy): do 1m od przedniej krawędzi pojazdu
Przyczepa: z boku (o ile jest taka możliwość): 1m od przedniej krawędzi przyczepy; z tyłu (o ile jest taka możliwość) należy przykleić naklejkę na prawych drzwiach, na takiej samej wysokości.
JAK TE OZNAKOWANIA WYGLĄDAJĄ W PRAKTYCE
- Z podstawowym oznakowaniem pojazd (do max 1m zwisu z tyłu) powinien wyglądać następująco:
- Dodatkowe wyposażenie w przypadku jazdy z szerokością:
- biało-czerwone tablice obrysowe z pasami skierowanymi na zewnątrz i do dołu,
Tablice powinny być zamontowane tak, aby nie ograniczać kierowcy widoczności oraz aby:
- z przodu spód tablicy był umieszczony na wysokości max 2,6m
- z tyłu spód tablicy był umieszczony na wysokości między 0,4 a 1,55m
- pozostałe wyposażenia z podstawowego oznakowania (jak wyżej
3. Dodatkowe wyposażenie w przypadku jazdy z ładunkiem wystającym z tyłu poza obrys pojazdu (czyli jazda z tzw. ogonem):
A) gdy ogon przekracza 1m (do max 4m):
- jedno lub dwa dodatkowe światła obrysowe zamontowane na ładunku,
- biało-czerwona tablica obrysowa z pasami skierowanymi na zewnątrz i do dołu, zamontowane na końcu ładunku, skierowana do tyłu,
- dwie biało-czerwone tablice obrysowe z pasami skierowanymi na zewnątrz i do dołu, zamontowane po obu stronach zwisu, w odległości mniejszej niż 1 m od jego końca.
B) gdy ogon przekracza każde kolejne 3m w odniesieniu do punktu 1
- dwa dodatkowe światła obrysowe zamontowane na ładunku
- biało-czerwona tablica obrysowa z pasami skierowanymi na zewnątrz i do dołu, zamontowane na końcu ładunku, skierowana do tyłu
- dwie biało-czerwone tablice obrysowe z pasami skierowanymi na zewnątrz i do dołu, zamontowane po obu stronach zwisu, w odległości mniejszej niż 1 m od jego końca.
4. W przypadku jazdy z szerokością wchodzącą w wymiary kategorii 3, tj powyżej 4m szerokości:
- wymagane są dwa dodatkowe dwa światła ostrzegawcze z przodu, umieszczone na skrajnych punktach ładunku, na minimalnej wysokości 1,50 m lub 1,20 m w przypadku niższego pojazdu,
- jeżeli ładunek lub naczepa ma wystający element od strony osi jezdni, należy na nim również umieścić dodatkowe światło ostrzegawcze.
CIEKAWOSTKI
- Koguty muszą być włączone zarówno w dzień jak i w nocy podczas poruszania się gabarytu po drogach.
- W przypadku jazdy na kategorii 1 można ograniczyć liczbę kogutów do jednego z przodu i jednego z tyłu – pod warunkiem, że są one z każdej strony bardzo dobrze widoczne.
- Podczas jazdy bez gabarytu (na pusto) tablice CONVOI EXCEPTIONNEL powinny być zdemontowane, zasłonięte, a koguty wyłączone.
Poniżej przedstawiamy PAKIET INFORMACYJNY dot. Francji, który można pobrać i wydrukować
PLIK DO POBRANIA -> PAKIET INFORMACYJNY – FRANCJA
Mamy nadzieję, że tym artykułem znacznie przybliżyliśmy stan prawny obowiązujący we Francji, dzięki czemu ryzyko otrzymania mandatu za nieprawidłowe oznakowanie pojazdu zmalało 🙂
Nie znasz firmy, która zajmuje się produkcją takich tablic i oznakowań?
Nie musisz dalej szukać, dobrze trafiłeś. Zapraszamy do kontaktu z działem operacyjnym, który wyceni oznakowanie na potrzeby Twojego transportu.