Zezwolenia transportowe
SZWAJCARIA
Potrzebujesz zezwolenie transportowe
na przejazd po terytorium Szwajcarii?
Z przyjemnością przygotujemy dla Ciebie indywidualną ofertę
Pakiet informacji - zezwolenia transportowe – Szwajcaria (kliknijj)
Przeprowadzenie transportu ponadgabarytowego w Szwajcarii wymaga złożenia wniosku o specjalne zezwolenie. Wydawane jest on przez wyznaczone do tego celu urzędy. Nasza firma składa dokumenty bezpośrednio do tych placówek, bez angażowania pośredników. Znacznie przyspiesza to cały proces i generuje dużo mniejsze koszty. W ekspresowych przypadkach, zezwolenie uzyskujemy już w przeciągu jednego dnia. Zazwyczaj jednak czas oczekiwania to od trzech do pięciu dni roboczych w zależności od rodzaju zezwolenia. Sprawdź więcej szczegółów dotyczących całego przedsięwzięcia i dowiedz się, co może zaoferować zespół specjalistów Schwerlast.
Ładunki do Szwajcarii
Pojazd wykorzystany do przewozu zazwyczaj potrzebuje jedynie dowodu rejestracyjnego. Jednak w niektórych przypadkach, zwłaszcza przy ciężkich transportach, potrzebne jest też zaświadczenie o wadze ładunku, dostarczone przez producenta. Jeśli chodzi o potrzebne zezwolenia transportowe, Szwajcaria nie przedstawia bardzo surowych restrykcji. Dokument pozwalający na przewóz będzie konieczny, jeśli przekroczone zostaną wymiary:
- solówka – 12m x 2,55m x 4m,
- ciągnik + naczepa – 16,5m x 2,55m x 4m – 44t (naciski nieprzekroczone, ładunek niepodzielny),
- samochód ciężarowy + przyczepa – 18,75m x 2,55m x 4m – 44t (naciski nieprzekroczone, ładunek niepodzielny).
Dostępne są dwa rodzaje zezwoleń. Różnią się one okresem ważności, a także drogami, na jakich obowiązują. Wersja stała ważna jest do końca stycznia roku następującego po roku wyrobienia zezwolenia. Z tego powodu często może obowiązywać przez okres krótszy niż rok. Dotyczy ona poruszania się po wszystkich drogach krajowych. Wersja pojedyncza ważna jest tylko przez miesiąc, a w jej zakresie możliwy jest przejazd po określonej trasie. Niestety nie ma możliwości przedłużania dokumentów. Po upłynięciu terminu ważności, konieczne jest ponowne złożenie wniosku.
Pilotaż transportu – Szwajcaria
Obowiązek organizacji pilotażu cywilnego transportu ponadnormatywnego jest w pełni zależny od treści wydanego zezwolenia. Każda sprawa jest indywidualnie traktowana przez urzędnika, który rozpatruje wniosek. Pilotaż policyjny lub służb zastępczych jest wymagany także tylko w pewnych sytuacjach. Podobnie jak w przypadku pilotażu cywilnego, konieczność informowania policji zależy od decyzji urzędnika. Dodatkowo podczas realizacji transportu na terenie Szwajcarii trzeba zawsze się liczyć z innymi ograniczeniami. Wysokie opłaty i wzmożona kontrola służb drogowych to tylko niektóre z nich.
Surowe kontrole w Szwajcarii
Nadzór nad transportem realizowanym przez ciężkie pojazdy sprawuje Centrum Kontroli Transportu Drogowego. Monitoring przewozów prowadzony jest bardzo szczegółowo. Skrupulatnie sprawdzane są uprawnienia kierowców, stan techniczny pojazdów, zabezpieczenia ładunku czy też czas pracy, jazdy oraz odpoczynku. Bardzo restrykcyjne zasady dotyczą też posiadania winiety. Kierowcy pojazdów powyżej 3,5 tony zobowiązani są zawsze do zakupienia odpowiedniej winietki rocznej. Można ją nabyć w punktach granicznych, na stacjach benzynowych lub przez Internet. Za niewłaściwe umiejscowienie lub upłynięcie jej ważności grożą wysokie kary pieniężne.
Samochody ciężarowe obejmuje też zakaz poruszania się po wszystkich drogach w Szwajcarii w godzinach nocnych, czyli od 22:00 do 5:00. Ciężarówki nie są też dopuszczone do ruchu we wszystkie niedziele oraz święta państwowe. Ewentualny przejazd omijający te warunki może odbyć się jedynie za specjalnym, dodatkowym zezwoleniem.
Transport w Szwajcarii
W związku z tym, że Szwajcaria nie należy do Unii Europejskiej, ani do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, transport na terenie tego kraju odbywa się na nieco innych zasadach. Przede wszystkim pod uwagę trzeba wziąć obowiązek odprawy celnej przy przejeździe przez granicę. Nie wpływa to jednak negatywnie na współpracę tego kraju z innymi państwami europejskimi.
Szwajcaria, ze względu na swoje położenie, jest krajem tranzytowym dla większości towarów przewożonych przez Europę. Niestety powstaje coraz więcej inicjatyw, dążących do ograniczenia transportu drogowego. Jest to spowodowane głównie ochroną środowiska naturalnego na obszarze Alp. Z tego powodu transport drogowy jest w większości przenoszony na tory, a budowa nowych dróg spotyka się z coraz większym sprzeciwem.
Niemniej jednak transport z Polski wydaje się aktualnie niezagrożony. Schwerlast otrzymuje zlecenia na przewozy ponadgabarytowe do Szwajcarii od wielu lat. Nasze działania są sprawne i profesjonalne. Zajmujemy się wszystkimi formalnościami, związanymi z organizacją transportu. Zadowolenie klienta to dla nas najważniejsza kwestia. Doświadczeni specjaliści zadbają o to, aby szybko zdobyć potrzebne dokumenty.
ZEZWOLENIA NA PRZEJAZD TRANSPORTU PONADNORMATYWNEGO
Wolne wymiary (jazda dopuszczona bez zezwolenia)
Max. 5m zwisu od punktu skrętu osi (odległość od pierwszej do ostatniej osi w naczepie dzielona przez 2)
Zezwolenie wymagane po przekroczeniu wymiarów
- Solówka – 12m x 2,55m x 4m
- Ciągnik + naczepa – 16,5m x 2,55m x 4m – 44t (naciski nieprzekroczone, ładunek niepodzielny)
- Samochód ciężarowy + przyczepa – 18,75m x 2,55m x 4m – 44t (naciski nieprzekroczone, ładunek niepodzielny)
Zezwolenia i ważność
Rodzaje zezwoleń
- zezwolenia stałe na drogi krajowe – ważność do 31.01. roku nastepującego po roku wyrobienia zezwolenia
- pojedyncze na trasę – ważność 1 miesiąc
Możliwość przedłużenia
BRAK – po skończeniu ważności zezwolenia, należy zawnioskować o nowe.
Czas oczekiwania
- Zezwolenie stałe: 3-5 dni roboczych
- Zezwolenie na trasę: 3-5 dni roboczych
- Możliwość wykonania expressowego zezwolenia w wyjątkowych przypadkach w ciągu 24h
Potrzebne dokumenty
- dowody rejestracyjne
- W NIEKTÓRYCH PRZYPADKACH przy ciężkich transportach zaświadczenie od producenta o wadze ładunku
Upoważnia do przejazdów: na trasę, na pojazdy itp.
- stałe – 1 zestaw
- pojedyncze – 1 zestaw, konkretna trasa
Godziny przejazdu
Zgodnie z zezwoleniem
Z reguły między 5:00 a 22:00
Możliwość wprowadzenia zmian
NIE*
Wymagany oryginał
NIE
Znajomość języka
TAK*
Koszty anulowania
TAK*
Extra informacje
- pow. 46 t muszą być 2 osie pędne (min. 25% wagi całkowitej musi przypadać na oś pędną)
- z zezwoleniem max. 6 m zwisu od punktu skrętu osi przy nierozciąganym zestawie
- biało-czerwone CHORĄGIEWKI wymagane, gdy ładunek wystaje na boki!
- zezwolenia dla przewoźników z poza Szwajcarii są wydawane tylko na dojazd do Szwajcarii / na wyjazd ze Szwajcarii / na tranzyt przez Szwajcarię.
PILOTAŻ CYWILNY TRANSPORTU PONADNORMATYWNEGO
Od jakich parametrów / ilość pilotów
Opłata za przestój pilota
TAK
Znajomość języka
TAK
Konwój
TAK
Koszty anulowania
TAK
PILOTAŻ POLICJI
I SŁUŻB ZASTĘPCZYCH
Od jakich parametrów
Zgodnie z zezwoleniem
Czas na zgłoszenie
1 pełny dzień roboczy
Koszty anulowania
Ewentualne koszty zależą od stopnia zaawansowania zlecenia oraz od tego jak szybko przed startem anulujemy pilotaż.