Zezwolenia transportowe
AUSTRIA
Potrzebujesz zezwolenie transportowe
na przejazd po terytorium Austrii?
Z przyjemnością przygotujemy dla Ciebie indywidualną ofertę
Pakiet informacji - zezwolenia transportowe – Austria (kliknij)
Przewozy ponadgabarytowe w Austrii wymagają zezwoleń, które można uzyskać, składając wnioski do odpowiednich urzędów. Nasza firma nie angażuje w tym celu zbędnych pośredników, co znacznie ogranicza koszty przedsięwzięcia. Uzyskanie zezwolenia trwa od jednego do dziesięciu dni roboczych. Dowiedz się więcej o organizacji i przebiegu całego procesu i sprawdź profesjonalne usługi, oferowane przez zespół specjalistów Schwerlast.
Ładunki do Austrii
Podczas przewozów do Austrii, niestandardowym zapisem, który musi znajdować się w dowodzie rejestracyjnym, jest potwierdzenie możliwości uciągu powyżej 40 ton. Jeśli pojazd nie ma takiego wpisu, należy zorganizować zaświadczenie od producenta o takich parametrach. Biorąc pod uwagę potrzebne zezwolenia transportowe, Austria nie przedstawia żadnych skomplikowanych wymagań. Akceptowalny jest zwis do 4m przy standardowym zestawie tj. 16,5m x 2,55m x 4m – 40t , nie więcej niż 1/4 długości powierzchni załadunkowej.
Pozwolenia dzielą się ze względu na czas, przez który obowiązują. Dostępne są trzy wersje: stałe (roczne), jednorazowe (30 dni), krótkoterminowe (3 miesiące). Niestety nie ma możliwości przedłużania zezwoleń. Z każdym upłynięciem terminu ważności, należy składać nowy wniosek.
Pilotaż transportu – Austria
Organizacja pilotażu transportu ponadnormatywnego jest wymagana w większości państw Unii Europejskiej. Jest on niezbędny w celu zagwarantowania bezpieczeństwa ładunku oraz innych uczestników ruchu. W przypadku pilotażu cywilnego przewoźnik musi go zapewnić, jeśli wymiary transportu przekraczają:
- długość – 20m w Wiedniu; 22m w innych częściach kraju,
- szerokość – 3m,
- wysokość – 4,3m w miejscach, gdzie konieczne są niestandardowe manewry, takie jak jazda pod prąd.
Dodatkowo w landzie Styria pilotowany transport powinien mieć ponad 50 ton. W pozostałych regionach może to być powyżej 60 ton. Warto mieć jednak cały czas na uwadze, że urzędnik wydający zezwolenie może zadecydować o konieczności pilotażu także przy mniejszych przewozach.
Jeśli chodzi o pilotaż policyjny transportu, Austria nie stawia przed przewoźnikami takiego obowiązku. Należy jednak pamiętać, że w wyjątkowych przypadkach może pojawić się konieczność nadzoru transportu przez wyznaczone służby. Zdarza się to zazwyczaj przy przejazdach przez remontowane lub wąskie odcinki dróg. Osobą nadzorującą jest wtedy zarządca drogi.
Przepisy Unii Europejskiej
Austria jest oczywiście członkiem Unii Europejskiej tak samo, jak Polska. Z tego powodu podczas wykonywania transportów pomiędzy tymi krajami, należy zwrócić uwagę na zasady wzajemnego uznawania dyplomów. Dotyczą one akceptacji świadectw kwalifikacji zawodowych czy różnego typu szkoleń kierowców. Respektowane muszą być też zasady, odnoszące się do maksymalnego czasu jazdy kierowców, a także czasu potrzebnego na przerwy i odpoczynek.
Niemniej jednak Unia zapewnia wiele ułatwień dotyczących przewozów pomiędzy krajami należącymi do wspólnoty. Ciągła liberalizacja warunków transportu międzynarodowego przynosi bardzo wiele korzyści i usprawnia proces zdobywania zezwoleń. UE dba również o zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim kierowcom przez wprowadzanie, obowiązujących w każdym państwie norm, dotyczących m.in. dopuszczalnego stężenia alkoholu we krwi kierowcy.
Transport drogowy w Austrii
Austria nie jest wielkim państwem, jednak charakteryzuje się kilkoma, wysoko rozwiniętymi dziedzinami gospodarki. Są to między innymi rolnictwo i branża mleczarska. Z tego powodu kraj ten jest ważnym partnerem strategicznym. Organizacja przewozów na linii z Austrią, a w szczególności ze stolicą w Wiedniu, jest więc niezbędną codziennością.
Austria przez swoje położenie w centrum Europy posiada bardzo dobrze rozwiniętą sieć dróg komunikacyjnych. Niestety za korzystanie z większości autostrad i dróg ekspresowych trzeba zapłacić. Jednak, ze względu na zaoszczędzony czas, każdy przejazd jest bardzo opłacalny. Górzysty krajobraz powoduje pewne trudności w łączności pomiędzy niektórymi częściami kraju. Kluczową rolę odgrywa w tym wypadku trasa tranzytowa Brenner Autobahn, która prowadzi przez przełęcze alpejskie aż do Włoch. Poza tym, w ciągach austriackich autostrad i dróg ekspresowych zlokalizowane są aż 182 tunele.
Nasza firma może bez problemów uzyskać zlecenie na transport do Austrii. Działamy zawsze zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami. Zadowolenie klienta to dla nas kwestia priorytetowa, więc zawsze staramy się wykonać zlecenie jak najszybciej. Doświadczona kadra pozwala nam nie angażować pośredników. Firma Schwerlast kompleksowo zajmie się wszelkimi kwestiami, związanymi z organizacją dokumentów.
ZEZWOLENIA NA PRZEJAZD TRANSPORTU PONADNORMATYWNEGO
Wolne wymiary (jazda dopuszczona bez zezwolenia)
Akceptowalny jest zwis do 4m przy standardowym zestawie tj. 16,5m x 2,55m x 4m – 40t , nie więcej niż 1/4 długości powierzchni załadunkowej.
Zezwolenie wymagane po przekroczeniu wymiarów
16,5m x 2,55m x 4m – 40t
Zezwolenia i ważność
Rodzaje zezwoleń
- Stałe
Zezwolenie na cały rok wydawane na sieć dróg do transportu ponadnormatywnego w Austrii, na wymiary do 25m x 3,5m x 4,3m – 60t.
Wydawane jest na naczepę / przyczepę z możliwością podpięcia dowolnego ciągnika / samochodu ciężarowego. - Jednorazowe
Zezwolenie na konkretny zestaw i konkretną trasę na okres 30 dni. - Krótkoterminowe
Zezwolenie na konkretny zestaw, konkretną trasę i wielokrotny przejazd na okres 3 miesięcy.
Ważność
- Stałe – roczne;
- Jednorazowe – 30 dni;
- Krótkoterminowe – 3 miesiące.
Możliwość przedłużenia
BRAK – po skończeniu ważności zezwolenia, należy zawnioskować o nowe.
Czas oczekiwania
1-10 dni roboczych
Potrzebne dokumenty
- dowody rejestracyjne;
- pełnomocnictwo;
- jeżeli zestaw ma powyżej 40t, a ciągnik / samochód ciężarowy nie ma w dowodzie rejestracyjnym wpisanego uciągu powyżej 40t to potrzebny jest dokument stwierdzający taką możliwość np. zaświadczenie od producenta, Paragraf 70 StVZO, Gutachten.
Upoważnia do przejazdów: na trasę, na pojazdy itp.
- Stałe – sieć tras dla transportu ponadnormatywnego zgodnie z wykazem w zezwoleniu.
Wydawane jest na naczepę / przyczepę z możliwością podpięcia dowolnego ciągnika / samochodu ciężarowego. - Jednorazowe – zezwolenie na konkretny zestaw i konkretną trasę.
- Krótkoterminowe – zezwolenie na konkretny zestaw, konkretną trasę i wielokrotny przejazd.
Godziny przejazdu
Zależne od zezwolenia.
Możliwość wprowadzenia zmian
NIE
Wymagany oryginał
NIE*
Znajomość języka
NIE
Koszty anulowania
TAK*
Extra informacje
Uzgodnienia z Wiednia są dodatkowo płatne, a czas ich uzyskania wynosi ok. 4 tygodni.
PILOTAŻ CYWILNY TRANSPORTU PONADNORMATYWNEGO
Od jakich parametrów / ilość pilotów
- długość:
>20 m w Wiedniu
>22 m w pozostałych - szerokość:
>3m - wysokość:
W miejscach, gdzie należy wykonać niestandardowe manewry z transportem np. jazda pod prąd. - tonaż:
– w Wiedniu i Styrii od 50t;
– do decyzji urzędnika.
Od 1-4 pilotów. Ich ilość zależna od parametrów transportu.
Rodzaje pilotów
- I kategoria – pilot z żółtymi kogutami i tablicą SONDERTRANSPORT.
- II kategoria – zaprzysiężony pilot z austryjackim obywatelstwem z odpowiednio oznakowanym samochodem.
- III kategoria – dwóch zaprzysiężonych pilotów.
- IV kategoria – trzech z kategorii II plus jeden z kategorii I z czego jeden z kategorii II pełni funkcje kierownika i ponosi odpowiedzialność za wykonywany transport.
Opłata za przestój pilota
TAK*
Znajomość języka
NIE*
Konwój
TAK*
Koszty anulowania
TAK*
PILOTAŻ POLICJI
I SŁUŻB ZASTĘPCZYCH
Pilotażu policyjnego w Austrii nie ma jednak w wyjątkowych przypadkach może pojawić się konieczność nadzoru transportu przez zarządcę drogi przy przejazdach przez np. remontowane lub ciasne odcinki dróg.