Zezwolenia transportowe
NIEMCY
Potrzebujesz zezwolenie transportowe
na przejazd po terytorium Niemiec?
Z przyjemnością przygotujemy dla Ciebie indywidualną ofertę
Pakiet informacji - zezwolenia transportowe – Niemcy (kliknij)
Przewóz ładunków ponadnormatywnych na terenie Niemiec wymaga specjalnego zezwolenia, które wydawane jest przez odpowiednie urzędy. W Schwerlast składamy wnioski bez angażowania niepotrzebnych pośredników. Uzyskujemy je najszybciej jak to możliwe, abyś nie musiał zwlekać z organizacją Twojego przewozu. Dowiedz się więcej o profesjonalnych usługach w zakresie transportu ponadgabarytowego, które oferuje zespół naszych specjalistów.
Ładunki do Niemiec
Ładunki przewożone przez naszą zachodnią granicę muszą oczywiście spełniać pewne warunki. Dotyczą one takich czynników jak np. gabaryty. Niemcy znane są z częstego utrudniania życia kierowcom ciężarówek. Jednak w tym wypadku, obowiązujące przepisy nie różnią się dużo od tych, które możemy spotkać w innych krajach Unii Europejskiej. Akceptowalny jest zwis do 1,5m przy standardowym zestawie tj.:
- solówka – 12m x 2,55m x 4m (naciski nieprzekroczone ale ładunek może być podzielny),
- ciągnik + naczepa – 16,5m x 2,55m x 4m – 40t (naciski nieprzekroczone ale ładunek może być podzielny),
- samochód ciężarowy + przyczepa – 18,75m x 2,55m x 4m – 40t (naciski nieprzekroczone ale ładunek może być podzielny).
Jeżeli trasa jest krótsza niż 100 km to dopuszczalny zwis wynosi do 3m. Podane wymiary, zgodnie z niemieckim kodeksem ruchu drogowego, dotyczą ładunków niemożliwych do podzielenia. Zezwolenia w Niemczech dzielą się głównie ze względu na czas, przez który obowiązują. Wersja stała pozostaje ważna do trzech lat, z kolei krótkoterminowa może być używana do trzech miesięcy.
Pilotaż transportu w Niemczech
Obowiązek organizacji pilotażu cywilnego lub policyjnego w Niemczech zależny jest od wymiarów transportu. W każdym takim przypadku zezwolenie jest wydawane indywidualnie. Dlatego trzeba zawsze liczyć się z tym, że nawet przy mniejszych przewozach, urzędnik może zadecydować o konieczności pilotażu. Warto mieć na uwadze, że policja w Niemczech ma aż trzy lata na wystawienie rachunku za przeprowadzoną operację. Treść wydanego zezwolenia określa też liczbę potrzebnych pilotów. Przy niektórych ładunkach będzie to tylko jeden samochód, ale w szczególnych przypadkach transport może wymagać nawet pięciu lub więcej pilotów.
Przewozy w Unii Europejskiej
Transport drogowy wciąż pozostaje najpopularniejszą metodą przewozu. Dlatego głównym celem Unii Europejskiej jest liberalizacja warunków transportu międzynarodowego. Ułatwianie przedsiębiorcom dostępu do rynków zagranicznych może mieć bardzo pozytywne skutki. Rozwój wiąże się jednak z koniecznością zadbania o bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego. Z tego powodu obowiązuje wiele rozporządzeń, które mają na celu ograniczenie złych praktyk. Jednym z nich jest, powstały już w 1993 roku, bank danych o wypadkach drogowych. Poza tym istnieje kilka regulacji określających normy w zakresie:
- przewozu ładunków niebezpiecznych,
- dopuszczalnego stężenia alkoholu we krwi kierowcy,
- maksymalnych rozmiarów i wagi pojazdu drogowego.
Przepisy obowiązujące w Unii Europejskiej ustalane są także przez zasady wzajemnego uznawania dyplomów. Należą do nich np. świadectwa kwalifikacji zawodowych czy szkolenia kierowców. Dodatkowo brane pod uwagę muszą być obowiązujące w danym kraju regulacje, dotyczące m.in. maksymalnego czasu jazdy kierowców czy też minimalnego czasu, przeznaczonego na odpoczynek i przerwy.
Transport w Niemczech
Niemcy to jedna z największych potęg gospodarczych w Europie, a także na świecie. Przewidywania dotyczące drogowego transportu towarów w tym kraju są bardzo optymistyczne. Z tego powodu najludniejsze państwo Unii Europejskiej jest dla polskich przedsiębiorstwbardzo ważnym partnerem handlowym. Wśród zagranicznych pojazdów, polskie ciężarówki od lat trzymają się w czołówce najwyższych przebiegów w Niemczech. Współpracę na pewno ułatwia niesamowicie rozwinięta sieć autostrad u naszych zachodnich sąsiadów.
Niestety Niemcy zasłynęły też z przepisów, które często są bardzo uciążliwe dla prowadzących różnego rodzaju działalność transportową. Jednym z nich jest paragraf stanowiący o tym, że podczas przewozu do Niemiec wymagana jest obecność osoby władającej językiem niemieckim. W samej Unii Europejskiej obowiązuje ponad dwadzieścia języków urzędowych. Dla niektórych takie przepisy mogą więc stanowić duże ograniczenie swobodnego przepływu towarów.
Współpraca z firmą Schwerlast pozwoli oszczędzić swoje nerwy i trochę czasu. Dysponujemy doświadczonym, wykwalifikowanym zespołem, który skompletuje wszystkie potrzebne dokumenty. Dzięki temu będziesz w stanie zrealizować skomplikowane przewozy bez dodatkowych przeszkód urzędowych. Twoje potrzeby stawiamy zawsze na pierwszym miejscu. Dlatego skontaktuj się z nami, aby szybko rozpocząć nawet najtrudniejsze zlecenia transportowe.
ZEZWOLENIA NA PRZEJAZD TRANSPORTU PONADNORMATYWNEGO
Wolne wymiary (jazda dopuszczona bez zezwolenia)
Akceptowalny jest zwis do 1,5m przy standardowym zestawie tj.:
- solówka – 12m x 2,55m x 4m (naciski nieprzekroczone ale ładunek może być podzielny)
- ciągnik + naczepa – 16,5m x 2,55m x 4m – 40t (naciski nieprzekroczone ale ładunek może być podzielny)
- samochód ciężarowy + przyczepa – 18,75m x 2,55m x 4m – 40t (naciski nieprzekroczone ale ładunek może być podzielny)
Jeżeli trasa jest krótsza niż 100 km to dopuszczalny zwis wynosi do 3m.
Po przekroczeniu powyższych warunków zezwolenie jest wymagane.
Zezwolenia i ważność
Rodzaje zezwoleń i ważność
- Stałe – do 3 lat
- Krótkoterminowe – do 3 miesięcy
Możliwość przedłużenia
Czas oczekiwania
- Stałe – od 1 do 5 dni roboczych
- Krótkoterminowe – w zależności od parametrów i od trasy. Najlepiej wnioskować conajmniej 2 tygodnie wcześniej.
Potrzebne dokumenty
– dowody rejestracyjne
– w zależności od parametrów – paragraf 70 StVZO
– pełnomocnictwo
Upoważnia do przejazdów: na trasę, na pojazdy itp.
- Stałe – upoważnia do przejazdu po drogach publicznych na terenie Niemiec. Zezwolenie wydawane na konkretne zestawy.
- Krótkoterminowe – upoważnia do przejazdu na wyznaczonej trasie. Zezwolenie wydawane na konkretne zestawy.
Godziny przejazdu
Możliwość wprowadzenia zmian
TAK*
Wymagany oryginał
NIE
Znajomość języka
TAK
Koszty anulowania
TAK*
Extra informacje
Zgodnie z warunkami zezwoleń (nie dotyczy zezwoleń stałych na całe Niemcy bez uzgodnień) wymaga się aby podczas transportu była obecna osoba władająca językiem niemieckim w celu zrealizowania opisanych w zezwoleniu warunków przejazdu transportu.
Często policjanci zasadzają pułapkę na kierowcę i zamiast zapytać go o zezwolenie czyli Genehmigung proszą o wydanie do kontroli paragrafu 46 lub 29. Często w tych sytuacjach kierowca mówi, że nie rozumie albo że nie posiada takiego dokumentu i policjanci mają powód do mandatu.
!!! Policja za pilotaż ma 3 lata na wystawienie rachunku.
PILOTAŻ CYWILNY TRANSPORTU PONADNORMATYWNEGO
Od jakich parametrów
Może być wymagany po przekroczeniu 20,5m x 3m x 4m – 40t. Decyzja należy do urzędnika.
Ilość pilotów
Od 1-5 w zależności od zezwolenia.
Rodzaje pilotów
BF 2
Jest to pojazd pilotujący wyposażony w światła ostrzegawcze koloru żółtego oraz w środek bezpośredniej komunikacji w transportem pilotowanym np. CB radio. Najczęściej jest nakazany do transportów odbywających się poza autostradą bądź o relatywnie niewielkich wymiarach na autostradzie.
Pilot BF 2 towarzyszy transportowi i jest w stałym kontakcie z kierowcą celem informowania go o ewentualnych przeszkodach na drodze.
BF 3
Jest to pojazd pilotujący posiadający tablicę świetlną, która ma możliwość wyświetlania trzech znaków do tyłu: uwaga niebezpieczeństwo, zakaz wyprzedzania dla wszystkich pojazdów i zakaz wyprzedzania dla samochodów ciężarowych. Dodatkowo wyposażony w cały osprzęt do zabezpieczenia transportu podczas ewentualnych postojów czyli światła ostrzegawcze, pachołki ostrzegawcze, chorągiewki ostrzegawcze, sprzęt do mierzenia transportu i infrastruktury przez którą trzeba przejechać czyli tyczka pomiarowa, taśma pomiarowa. Pojazd musi być kierowany przez osobę uprawnioną czyli posiadająca szkolenie na pilotowanie przy pomocy pojazdów BF 3.
Pilot BF 3 wykonuje polecenia zgodnie z zezwoleniem bądź otrzymane od kierowcy na podstawie treści zezwolenia oraz dba o bezpieczeństwo przejazdu.
BF 3+
Jest to taki sam pojazd jak pilot BF 3 z tą różnicą, że na tablicy świetlnej może wyświetlać kilkanaście różnych znaków.
BF 4
Pojazd pilotujący wyposażony w tablicę świetlną ze znakami, mającą możliwość wyświetlania tych znaków we wszystkich kierunkach. Tych znaków jest, tak jak w przypadku BF 3+, kilkanaście. Pojazd musi być w odpowiedniej kolorystyce i oznakowaniu ze wszystkich stron. Pojazdem może kierować osoba odpowiednio wyszkolona, mająca minimum 2 letnie doświadczenie jako pilot BF 3. Rozwiązania w Niemczech niestety nie są jednolite i tak np. w Bawarii i Brandenburgii uprawnienia obejmują obszar całego landu, w innych landach na każdą trasę z osobna.
Opłata za przestój pilota
TAK
Znajomość języka
NIE*
Konwój
TAK
Koszty anulowania
TAK
PILOTAŻ POLICJI
I SŁUŻB ZASTĘPCZYCH
Od jakich parametrów
Czas na zgłoszenie
Z reguły 2 dni robocze