FAQ
NAJCZĘSTSZE
PYTANIA
Część księgowa
Kiedy dostanę fakturę VAT?
Fakturę VAT wystawiamy po zrealizowaniu zlecenia. Najpóźniej do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu w którym usługa została zrealizowana. Nie wystawiamy faktur przed zakończeniem zlecenia.
Kiedy dostanę fakturę zaliczkową?
Jeśli zrobiłeś przedpłatę i chcesz fakturę zaliczkową wystawioną w miesiącu zrealizowania, powiedz o tym pracownikowi, który Cię obsługuje, on załatwi resztę.
Jednak musisz to zrobić do końca miesiąca, w którym przedpłaciłeś.
Dlaczego dostałem fakturę zaliczkową?
Dlaczego data wystawienia faktury różni się od daty sprzedaży zlecenia?
Jeśli chcesz, żeby te daty były w tym samym miesiącu, powiedz o tym pracownikowi, który Cię obsługuje, on załatwi resztę. Jednak musisz to zrobić do końca miesiąca, w którym zlecenie zrealizowało się.
PS. Mamy na to interpretację podatkową 🙂
Dlaczego na proformie nie ma naszego NIPu?
Jaki jest nasz numer NIP i NIP VAT-UE?
Jaki jest numer naszego rachunku bankowego?
Numer rachunku bankowego do płatności PLN: 36 1050 1487 1000 0092 7322 0849 ING Bank Śląski S.A.
Jaki jest nasz numer rachunku bankowego zgłoszony do Białej listy VAT?
Numer rachunku bankowego zgłoszony do Białej listy VAT to 36 1050 1487 1000 0092 7322 0849.
Jeśli potrzebujesz potwierdzenia, zajrzyj na stronę Min. Fin. https://www.podatki.gov.pl/wykaz-podatnikow-vat-wyszukiwarka
Gdzie dzwonić ws. faktury?
Na każdej fakturze widnieją dane osoby, która ją wystawiła.
W zakładce KONTAKT znajdziesz adresy e-mail i numerry telefonu.
Część operacyjna
Co to jest transport ponadnormatywny i pojazd nienormatywny?
Wymaga on dopełnienia szeregu formalności, z których najważniejszą jest uzyskanie odpowiednich zezwoleń oraz organizacja ewentualnego pilotażu.
Co to jest ładunek niepodzielny?
Jest to ładunek, który bez niewspółmiernie wysokich kosztów lub ryzyka powstania szkody nie może być podzielony na dwa lub więcej mniejszych ładunków.
Mam standardowy zestaw - co to takiego?
Rozstaw / odległość między osiami - co to jest i jak mierzyć. Czy istnieją “standardowe” rozstawy osi?
W idealnym świecie, każdy z producentów przyjmowałby te same odległości między osiami przy produkowaniu swoich pojazdów. Niestety, nie żyjemy w idealnym świecie, więc pojazdy każdego producenta mają trochę inne wymiary, a to znaczy, że standardowe rozstawy osi nie istnieją. Często będziemy Państwa prosić o podanie takich rozstawów, więc poniższy rysunek pomoże Państwu w zmierzeniu odległości między osiami. W zależności od liczby osi w ciągniku i naczepie (samochodzie ciężarówym i przyczepie) prosimy o zmierzenie rozstawów:
- w ciągniku (samochodzie ciężarowym) o podanie wymiarów A1, A2 itd,
- między ostatnią osią w ciągniku (samochodzie ciężarowym) a pierwszą w naczepie (przyczepie) – wymiar B
- w zależności od liczby osi w naczepie (przyczepie) C1, C2 itd.
Poniżej przykład mierzenia od jednego z naszych klientów:
Jakie dokumenty są potrzebne do uzyskania zezwolenia?
Niezbędne są:
- skany dowodów rejestracyjnych ciągnika i naczepy
- skan licencji międzynarodowej
- wypełniony wniosek z danymi technicznymi oraz informacjami niezbędnymi do uzyskania zezwolenia, który wysyłamy mailowo w odpowiedzi na zapytanie.
- w niektórych krajach wymaganych jest więcej dokumentów – informacje o tym znajdziecie Państwo w zakładce o danym kraju lub przekażemy tą informację mailowo, po otrzymaniu od Państwa zapytania / zlecenia.
Jakie dane są potrzebne do uzyskania zezwolenia?
Praktycznie w każdym kraju do uzyskania zezwolenia niezbędne są takie informacje jak:
- numery rejestracyjne ciągnika i naczepy,
- wymiary zestawu na pełno (zestaw + ładunek), tj długość x szerokość x wysokość x tonaż (liczba osi w ciągniku + liczba osi w naczepie),
- rodzaj i wymiary ładunku,
- relacja (adres załadunku – adres rozładunku oraz granice jakimi chcecie Państwo przejeżdżać przez dane kraje),
- odległości między osiami.
oraz niekiedy bardziej szczegółowe informacje o transporcie / parametrach technicznych. Więcej można dowiedzieć się w dziale OFERTA klikając w poszczególne państwa.
Jak długo muszę czekać na zezwolenie
Co to jest Gutachten?
Na podstawie wyrobionego Gutachten’u możemy wnioskować o wydanie odstępstwa od warunków technicznych na zgodnie z paragrafem 70 niemieckiego kodeksu dopuszczenia pojazdów do ruchu.
Co to jest i kiedy potrzebuję paragrafu 70 StVZO?
Odstępstwo od warunków technicznych zgodnie z paragrafem 70 niemieckiego kodeksu dopuszczenia pojazdów do ruchu.
Paragraf 70 StVZO nie upoważnia do przejazdu. Jest wymagany przy wnioskowaniu o zezwolenie na przejazd transportu ponadnormatywnego, ale jedynie w Niemczech, gdy spełniony zostaje chociaż jeden z poniższych warunków:
- zestaw na pusto ma wymiary większe niż standardowe, tj. zostaje przekroczony jeden z wymiarów: 16,5m x 2,55m x 4m – 40t,
- zestaw na pełno musi się rozciągnąć,
- zestaw na pełno przekracza tonaż całkowity, tj 40t,
- naciski na osie w zestawie na pełno są przekroczone.
Niezbędnym dokumentem do wnioskowania o wydanie Paragrafu 70 StVZO jest Gutachten. Przy wnioskowaniu o stały paragraf, Gutachten nie może być starszy jak 18 miesięcy.
Dlaczego nie otrzymam paragrafu 70 na przewóz drobnicy i paczek z amazonu 🙂 ?
Paragraf 70 uprawnia jedynie do przewozu ładunków niepodzielnych lub ewentualnie głównego ładunku z niezbędnym osprzętem. Przewóz drobnicy/ładunków podzielnych (koparka z demontowaną łyżką/kołami) jest niestety niezgodny z warunkami uzyskania tego dokumentu.
Dlaczego zezwolenie jest takie drogie? Dlaczego to tyle trwa, gdy ja chce na już?
Chcemy dodatkowo zaznaczyć, że cena jaką należy zapłacić za zezwolenie i tak jest nieproporcjonalnie niższa od ewentualnych kar za jego brak.
Skąd mam wiedzieć jakimi trasami w Niemczech będę jeździć? 😀
Czy prowizja jest w cenie? Jakiej jest wysokości?
Czy to Pani/Pan wytycza trasę w zezwoleniu, bo ja bym chciał jechać tędy i tamtędy?
Za co nam płacisz?
Czy może mi Pani przyjąć jakieś wymiary - nie wiem jakie ostatecznie wymiary ma mój zestaw?
Możemy pomóc i doradzić, jeżeli mają Państwo takie życzenie – po to tu jesteśmy 🙂
Jakie oznakowanie ma być w danym kraju?
Na naszym blogu (blog w trakcie tworzenia 🙂 ) znajdą Państwo artykuły, w których staramy się jak najdokładniej opisać wymogi dla transportu ponadnormatywnego.
Jakie są godziny przejazdu?
Czy muszę trzymać się trasy i warunków zezwolenia?
Czy kierowca musi mieć zezwolenie / paragraf 70 StVZO przy sobie?
Tak, ponieważ w zezwoleniu opisana jest trasa, którą musi się poruszać oraz warunki przejazdu z danymi parametrami. Przeważnie wystarcza kopia elektroniczna zezwolenia na urządzeniu mobilnym (do której kierowca musi mieć zawsze swobodny dostęp, a już na pewno w czasie ewentualnej kontroli), wydrukowane zezwolenie, ale są też kraje, gdzie od kierowcy nadal wymaga się oryginałów tj. Polska i Hiszpania.
Dodatkowo w Niemczech kierowca zawsze musi mieć przy sobie oryginał Paragrafu 70 dla danego zestawu.
Dlaczego muszę znać przepisy z danego kraju w którym się znajduję?
Kierujemy się zasadą: Nieznajomość prawa nie zwalnia z jego przestrzegania.
Czy pilot odpowiada za transport?
W większości krajów pilot nie odpowiada za transport, występuje w charakterze towarzysza transportu. Odpowiedzialność spoczywa na kierowcy. Zadaniem pilota jest odpowiednie zabezpieczenie ruchu na drodze po to, by zapewnić bezpieczeństwo przejazdu zarówno pojazdowi pilotowanemu, jak i innym uczestnikom ruchu drogowego. Ale są też kraje gdzie pilot jest na równi z kierowca odpowiedzialny za transport, jego bezpieczne i zgodne z przepisami przeprowadzenie, np. Belgia, Austria.
Dlaczego kolega dostał zezwolenie na kosmiczne wymiary i milion zestawów a ja nie mogę dostać takiego samego (tylko kolega nie chce pokazać tego zezwolenia 😉 ) ?
Czy Starostwo Powiatowe wystawi mi zezwolenie na całą Europę?
Co to znaczy dostosowanie infrastruktury drogowej i kiedy będę wiedział ile to kosztuje?
Dostosowanie infrastruktury na rzecz transportu wymagane jest przez urząd w momencie, gdy możliwości przejazdu na danym odcinku drogi są ograniczone. Należą do nich np. czynności takie jak: demontaż i ponowny montaż znaków drogowych i sygnalizacji świetlnej, zamykanie mostów i dróg przez funkcjonariuszy policji oraz wszystkie czynności, mające na celu zapewnić bezpieczny przejazd transportu.
Orientacyjny koszt w części przypadków możemy poznać po uzyskaniu zezwolenia, a jeszcze przed startem. Jednak niekiedy ostateczny koszt znany jest dopiero po wykonanym transporcie, w trakcie którego dostosowanie infrastruktury było wykonane.
Czy opłata za drogę wliczona jest w zezwolenie?
Czy można wprowadzać zmiany w już wystawionych zezwoleniach?
Dlaczego dostałem odmowę na trasę?
Dlaczego muszę odpowiadać na tyle pytań i dlaczego potrzebne jest tyle danych do złożenia zezwolenia?
Przy złożeniu zlecenia będziemy mieć do Państwa kilka pytań, jednak to jedynie w celu zapewnienia najlepszej obsługi i sprawnej realizacji zlecenia. Zachęcamy do wypełnienia wniosku, który prześlemy Państwu w odpowiedzi na zapytanie, wtedy lista naszych pytań znacznie się skróci 🙂
Zatrzymała mnie policja. I co dalej?
Czy muszę mieć dokładny adres załadunku/rozładunku aby móc ubiegać się o zezwolenie
W jakim kraju mogę poruszać się w konwoju?
Na podstawie jakich dokumentów mogę zgłosić/zarejestrować pojazd w Holandii?
Do rejestracji niezbędne są dokumenty techniczne wystawione przez producenta pojazdu, takie jak np:
- certyfikat COC
- wyciąg z homologacji
- specyfikacja techniczna,
- rysunek techniczny,
- ficha tecnica
- scheda tecnica
lub autoryzowanego diagnostę, np Gutachten.
Każdy z wymienionych dokumentów musi być opisany numerem VIN pojazdu jakiego dotyczy.
W razie problemów z otrzymaniem takiego dokumentu od producenta, chętnie pomożemy w jego uzyskaniu.
Czy mogę sam siebie pilotować? Gdzie i w jakich krajach?
Jakie są kary za nie posiadanie zezwolenia?
Wielu przewoźników skupia się jedynie na karach finansowych za jazdę bez zezwolenia, a te często przewyższają koszt jego uzyskania. Uniknięcie mandatu i/lub np. przeładunku to tak naprawdę nie jedyna korzyść jaką daje nam zezwolenie.
Opóźnienia są stresujące, a co dopiero zatrzymanie zestawu na dłuższy okres czasu, dajmy na to, na tydzień.
Co zyskujesz posiadając zezwolenie?
Przede wszystkim możesz uniknąć następującej całotygodniowej przepychanki:
⛔ z urzędem, który ma wydać zezwolenie, a który zazwyczaj jak na złość nie chce współpracować w takiej sytuacji,
⛔ z kierowcami, którzy utknęli gdzieś hen, czasem pośrodku niczego, a wiadomo, że chcieliby skończyć robotę i jak najszybciej wrócić do domu,
⛔ ze zleceniodawcą, który czeka na dostawę i straszy karami umownymi,
⛔ a trochę też z nami, którzy bardzo chcielibyśmy pomóc, ale w cudach dopiero się szkolimy 😎
Przestoje , zatrzymane pojazdy, zmarnowany czas pracy, utrata zaufania u klientów, brak terminowej realizacji usługi, to są prawdziwe i długofalowe konsekwencje. Nasza oferta to spokój w planowaniu i realizacji podjętych zadań.
Nie sądzisz, że taki komfort psychiczny jest na wagę złota 💰?
Czy można jeździć z otwartymi drzwiami plandeki?
Dlaczego jest przedpłata, czy Pani/Pan mi nie ufa?
1. Dostęp do zezwoleń:
W świetle praw w krajach, w których wnioskujemy o zezwolenia dla naszych klientów,
jako wnioskodawcy, tylko my mamy dostęp i możliwość dokonywania wszelkich
zmian.
2. Przedpłaty jako standard:
Jako pełnomocnicy naszych klientów w załatwianiu spraw urzędowych, w większości
naszych zleceń musimy przedpłacać.
3. Terminowość płatności:
W przypadkach, gdy otrzymujemy od urzędu czas na płatność, nie możemy ani nie
chcemy przekraczać wyznaczonej daty. Konsekwencją opóźnień jest odmowa
współpracy ze strony instytucji i zablokowanie możliwości procedowania
wniosków bądź wykonywania operacji na już wydanych zezwoleniach.
4. Gwarancja pełnego dostępu:
Nasze przedpłaty są gwarantem dla naszego klienta pełnego dostępu do
zleconych zezwoleń, w tym dokonywania zmian (dopisania, zmiany numerów
rejestracyjnych, przedłużenia) w istniejących już zezwoleniach. Dzięki temu
zapewniamy, że wnioskowane przez nas zezwolenia, przede wszystkim wieloletnie,
będą dostępne dla klienta.
5. Ochrona interesów klienta:
Przedpłatami chronimy interesy naszych klientów, utrzymując naszą firmę w
dobrej kondycji finansowej, co pozwala na terminowe regulowanie wszystkich
płatności.
6. Silne relacje biznesowe:
W pozostałych naszych usługach, dzięki przedpłatom, budujemy silne relacje
biznesowe z kontrahentami, z którymi regularnie współpracujemy. Dzięki
wypracowanej renomie dobrego płatnika, zapewniamy naszym klientom realizację
zleceń przez branżowych fachowców.
7. Minimalizacja ryzyka opóźnień:
Faktury się gubią, księgowa jest na urlopie / kwarantannie / nie ma jej w biurze /
każdy argument jest skuteczny, by opóźnić uregulowanie należności…
Przedpłacając, nasz klient zyskuje gwarancję naszego zaangażowania i
szybkiego procedowania zlecenia, minimalizując ryzyko opóźnień i problemów
z realizacją.
8. Oszczędność kosztów:
Gdybyśmy musieli powołać dział windykacyjny odpowiedzialny za pilnowanie
terminów płatności na fakturach, musielibyśmy podnieść nasze ceny z uwagi na
wzrost kosztów działalności. Bazując na doświadczeniu wnioskujemy, że koszty
dokumentacji i tak są już wysokie dla przewoźników.
9. Wzajemny szacunek i zaufanie:
Wzajemny szacunek i zaufanie we współpracy są dla nas niezwykle cenne. Tam,
gdzie nie wypracujemy takiej relacji, nie zaryzykujemy życia rodzin naszych
pracowników i dotychczasowego dorobku w dokumentacji prawie 2 000 klientów.
10. Wspólne wartości:
Obsługujemy firmy, którym jest po drodze z naszymi wartościami. Dzięki temu
praca dla takiego klienta jest pełna satysfakcji i poświęcenia.