Zezwolenia transportowe
FRANCJA
Potrzebujesz zezwolenie transportowe
na przejazd po terytorium Francji?
Z przyjemnością przygotujemy dla Ciebie indywidualną ofertę
Zezwolenia na transport ponadnormatywny – Francja (kliknij)
Francja jest jednym z najbardziej rozwiniętych krajów w całej Europie. Obok Niemiec i Wielkiej Brytanii państwo to pełni funkcję lidera gospodarczego starego kontynentu. Ze względu na swoją silną pozycję na rynku, francuskie przedsiębiorstwa mogą cieszyć się prężnie rozwijającym się eksportem, a także importem towarów. Również polskie firmy bardzo często wybierają ten kierunek. Jednak transport ponadnormatywny wymaga przygotowania odpowiedniego dokumentu. Jest nim zezwolenie na przewóz wielkogabarytowy. Zespół specjalistów Schwerlast zajmuje się składaniem wniosków do odpowiednich urzędów i jest w stanie uzyskać takie pozwolenie najszybciej jak to możliwe.
Wolne wymiary – Francja
We Francji jazda bez odpowiedniego zezwolenia transportowego dopuszczona jest tylko w przypadku, kiedy zestaw nie przekracza tzw. wolnych wymiarów. Aby nie napotkać żadnych problemów, większe ładunki należy przewozić tylko po uzyskaniu wskazanego dokumentu. Maksymalne parametry określone są w jasny sposób:
- 16,5m x 2,55m x 4,5m – 44t (dla minimum 5 osi w zestawie),
- bez zezwolenia dopuszczalny jest również odpowiednio oznakowany zwis, wynoszący nie więcej niż 3m.
Warto pamiętać, że jeśli towary przekraczające wolne wymiary mogą być podzielone na mniejsze części, to transport powinien odbywać się przy wykorzystaniu kilku pojazdów.
Rodzaje zezwoleń transportowych we Francji
W zależności od charakteru konkretnego zlecenia, możliwy będzie wybór rodzaju pozwolenia na przewóz. Zezwolenia transportowe do Francji rozróżnia się przede wszystkim na dokumenty stałe oraz takie obejmujące wyznaczoną trasę. Te pierwsze dzielą się dodatkowo na dwie kategorie:
- zezwolenie kategorii 1 dotyczy maksymalnych wymiarów 20m x 3m x 4,5m – 48t (ładunki niepodzielne) i uprawnia do poruszania się po większości dróg we Francji, w tym po autostradach,
- zezwolenie kategorii 2 dotyczy maksymalnych wymiarów 25m x 4m x 4,5m – 48t (ładunki niepodzielne) i uprawnia do poruszania się po drogach krajowych, autostrady nie są ujęte w dokumencie.
Ważność zezwoleń stałych dla każdej kategorii jest taka sama i wynosi 3 lata. Dokumenty, które obejmują tylko konkretną trasę, ulegają wyczerpaniu po czasie wahającym się od 1 do 6 miesięcy. Dokładny termin jest zawsze zależny od wymiarów transportu i określany jest w treści pozwolenia. Warto pamiętać, że wraz z upływem ważności każdego z dokumentów, należy ubiegać się o nowy egzemplarz, gdyż przedłużenie nie jest możliwe w żadnym przypadku.
Ładunki do Francji – potrzebne dokumenty
Jeszcze przed złożeniem wniosku o zezwolenie na przewóz ładunków ponadnormatywnych, warto skompletować wszystkie niezbędne dokumenty. W zależności od rodzaju pozwolenia, konieczne będzie dostarczenie różnych dowodów i licencji. Jeśli celem jest uzyskanie stałego dostępu do wszystkich dróg we Francji, to obowiązkowe będzie przedłożenie skanu licencji międzynarodowej. W przypadku zezwolenia na konkretną trasę potrzebne będą głównie ważne dowody rejestracyjne pojazdów wykonujących zlecenie. Przydatne może być także potwierdzenie danych technicznych, które może być dostarczone przez producenta.
Pilotaż transportu we Francji
W większości państw należących do Unii Europejskiej istnieje obowiązek organizacji eskorty transportu, kiedy przekracza on dopuszczone wymiary. Dotyczy to również Francji. Takie działanie ma zagwarantować bezpieczeństwo zarówno pojazdu i ładunku, jak i pozostałych uczestników ruchu drogowego. Przepisy określające, jak ma wyglądać pilotaż transportu nienormatywnego, są jasno określone. Liczba cywilnych samochodów pomocniczych zależy od wielkości i tonażu danego zestawu.
W przypadku największych transportów konieczna może być eskorta złożona z dwóch aut wspomagana przez pilotaż na motorach. Pojazdy muszą być wyposażone w specjalny sprzęt m.in. żółte „koguty”, belkę błyskową czy CB radio. Problemem w organizacji takiej pomocy może być obowiązek znajomości języka w mowie i piśmie. Policja lub służby zastępcze muszą być poinformowane o przewozie tylko w wypadku przejazdu przez miasteczka.
Dozwolone godziny przejazdu we Francji
Francuskie drogi bardzo często mogą być ograniczone dla pojazdów przekraczających pewne wymiary. Ponadnormatywne zestawy są dopuszczone do jazdy tylko od świtu do zmierzchu lub zgodnie z wytycznymi z mapy SETRA danej kategorii. Mapa ta jest nieodłączną częścią zezwolenia. Oznacza to, że bez niej pozwolenia stałe nie są ważne.
Inne regulacje obowiązują w specjalne dni. Zakaz jazdy wprowadzany jest w sobotę lub przeddzień święta oraz od 12:00 do 6:00 w poniedziałek lub dzień po dniu świątecznym. Żaden transport wielkogabarytowy nie może poruszać się też podczas śnieżycy, oblodzenia lub przy słabej widoczności.
Organizacja zezwoleń transportowych do Francji
Uzyskiwanie zezwoleń na przewozy ponadnormatywne to codzienność w firmie Schwerlast. Nasi specjaliści działają w branży transportowej od wielu lat i zawsze stawiają wymagania klientów na pierwszym miejscu. Wiedzą, że czas ma ogromne znaczenie, dlatego przeprowadzają swoje działania sprawnie i profesjonalnie. Cały zespół pozostaje w kontakcie zarówno w trakcie zlecenia, jak i po jego wykonaniu. Możesz być więc pewny, że nasi pracownicy zajmą się organizacją wszystkich potrzebnych dokumentów tak szybko, jak to tylko możliwe.
ZEZWOLENIA NA PRZEJAZD TRANSPORTU PONADNORMATYWNEGO
Wolne wymiary (jazda dopuszczona bez zezwolenia)
- 16,5m x 2,55m x 4,5m – 44t (dla minimum 5 osi w zestawie)
- dopuszczalny jest również 3m zwis bez zezwolenia (przy odpowiednim oznakowaniu)
Zezwolenie wymagane po przekroczeniu wymiarów
16,5m x 2,55m x 4,5m – 44t (przy minimum 5 osiach w zestawie)
Zezwolenia i ważność
Rodzaje zezwoleń
- stałe (tylko dla krajów należących do UE)
- zezwolenie kategorii 1 na max wymiary 20m x 3m x 4,5m – 48t (ładunki niepodzielne) – uprawnia do poruszania się po większości dróg we Francji, w tym autostrady;
- zezwolenie kategorii 2 na max wymiary 25m x 4m x 4,5m – 48t (ładunek niepodzielny) – uprawnia do poruszania się po drogach krajowych, autostrad praktycznie nie ma ujętych w zezwoleniu.
- na trasę
Ważność
- zezwolenie stałe – 3 lata
- zezwolenie na trasę – 3-6 miesięcy lub 1-3 miesięcy (w zależności od wymiarów transportu)
Możliwość przedłużenia
BRAK – po skończeniu ważności zezwolenia, należy zawnioskować o nowe.
Czas oczekiwania
- zezwolenie stałe 1 kategorii – do uzyskania tego samego dnia z ważnością zezwolenia rozpoczynającą się po 48h
- zezwolenie stałe 2 kategorii – 3-5 dni roboczych
- zezwolenie na trasę – 4-12 tygodni (w zależności od ilości departamentów jakie muszą wydać zgodę)
Potrzebne dokumenty
- zezwolenie stałe:
- skan licencji międzynarodowej.
- zezwolenie na trasę:
- dowody rejestracyjne,
- dane techniczne pojazdów.
Upoważnia do przejazdów: na trasę, na pojazdy itp.
- Zezwolenie stałe – wystawiane jest na nazwę firmy, uprawnia do poruszania się po większości drogach zgodnie z mapą SETRA odpowiednią dla danej kategorii zezwolenia.
- Zezwolenie na trasę:
- wystawiane na nazwę firmy jeżeli nieprzekraczamy 40t
- wystawiane na nazwę firmy oraz numery rejestracyjne (możemy wpisać więcej zestawów pod warunkiem ich całkowitej identyczności) jeżeli przekraczamy 40t, na konkretną trasę i wymiary.
Godziny przejazdu
- Od świtu do zmierzchu lub zgodnie z wytycznymi z mapy SETRA danej kategorii (od poniedziałku do piątku).
- Zakaz jazdy:
- w sobotę lub przeddzień święta – od 12:00 do 6:00 w poniedziałek lub dzień po dniu świątecznym,
- podczas śnieżycy, oblodzenia, przy słabej widoczności.
Możliwość wprowadzenia zmian
NIE*
Wymagany oryginał
NIE
Znajomość języka
TAK*
Koszty anulowania
TAK*
Extra informacje
- W każdym pojeździe, który porusza się w danym momencie na zezwoleniu stałym po Francji może być kopia zezwolenia, ale mapa SETRA musi być oryginalna;
- Jeżeli adres załadunku/rozładunku nie zawiera się w trasach z mapy SETRA danej kategorii, to należy zrobić zezwolenie łącznikowe od/do danego adresu – czas oczekiwania około 2 tygodnie;
- dodatkowo na kategorii 1 można odjechać 20km w linii prostej od tras z zezwolenia w celu załadunku/rozładunku.
- Wymagane oznakowanie pojazdu tabliczkami: CONVOI EXCEPTIONNEL;
- Dd 1.01.2021 każdy pojazd powyżej 3,5t musi być również oznakowany naklejkami informującymi o martwym punkcie (po więcej informacji zapraszamy do kontaktu);
- Max. 3m ogona przy jeździe na stałych zezwoleniach.
PILOTAŻ CYWILNY TRANSPORTU PONADNORMATYWNEGO
Od jakich parametrów / ilość pilotów
1 pilot po przekroczeniu chociaż jednego z podanych wymiarów:
powyżej 3m do 4m szerokości
powyżej 25m do 30m długości
powyżej 72t do 120t (gdy szerokość mniejsza lub równa 3m i/lub długość poniżej 25m)
2 pilotów po przekroczeniu chociaż jednego z podanych wymiarów:
powyżej 4m do 5m szerokości
powyżej 30m do 40m długości
powyżej 72t do 120t (gdy szerokość mniejsza lub równa 3m do 4,5m i/lub długość powyżej 25m do 40m)
powyżej 120t (gdy szerokość mniejsza lub równa 3m do 4m i/lub długość powyżej 20m do 25m)
2 pilotów + pilotaż na motorach po przekroczeniu chociaż jednego z podanych wymiarów:
powyżej 5m szerokości
powyżej 40m długości
powyżej 120t (gdy szerokość powyżej 4,5m do 5m szerokości i/lub długości powyżej 40m)”
Rodzaj pilotów
- Pilot musi mieć uprawnienia francuskie,
- Pojazd w kolorze żółtym (RAL 1004 lub RAL 1032 lub odpowiednik) z odblaskowymi pasami po bokach, z żółtymi kogutami lub belką błyskową,
- Jedna lub dwie tablice CONVOY EXCEPTIONNEL (tablica musi być dwustronna – napis widoczny do przodu i do tyłu, umieszczona na najwyższym punkcie pojazdu) i CB radio.
Opłata za przestój pilota
TAK
Znajomość języka
TAK*
Konwój
NIE
Koszty anulowania
TAK
PILOTAŻ POLICJI
I SŁUŻB ZASTĘPCZYCH
Od jakich parametrów
Policja wymagana przy przejazdach przez miasteczka (jazda na kategorii 2 powyżej 3m szerokości).
Czas na zgłoszenie
Zgłasza pilot przed dojazdem do miasteczka.