Transport ponadnormatywny wymaga odpowiedniego oznakowania – to klucz do bezpieczeństwa zarówno dla przewoźników, jak i innych uczestników ruchu drogowego. Precyzja i dbałość o szczegóły – cechy tak charakterystyczne dla austriackiej kultury – znajdują odzwierciedlenie także w przepisach dotyczących oznakowania takich transportów. Austriacki ustawodawca ułatwił nam i Wam zadanie i na szczęście nie każe szukać informacji o oznakowaniu w przepisach, a jasno i klarownie opisuje wymagane oznakowanie w treści każdego zezwolenia. My ułatwiamy Wam to jeszcze bardziej! 😊 Poniżej znajdziecie zebrane w jednym miejscu najważniejsze informacje o oznakowaniu pojazdu przy transporcie ponadnormatywnym. W osobnym artykule opowiemy też o Certyfikacie L – czyli dokumencie potwierdzającym spełnienie norm emisji hałasu, który pozwala na jazdę nocą (ale UWAGA, tylko w przypadku pojazdów standardowych, nie wymagających jazdy z zezwoleniem lub w uzasadnionych przypadkach, gdy przejazd zgodnie z warunkami zezwolenia dopuszczony jest tylko w nocy, np. w podczas przejazdu przez Wiedeń)
Ale zacznijmy od oznakowania. Zasada tu jest prosta – jeśli Wasz transport wymaga zezwolenia ponadnormatywnego, trzeba dostosować się do określonych zasad oznakowania pojazdu. Oto, co musicie wiedzieć.
Światła mijania
Zaczynamy od podstaw – podczas transportu ponadnormatywnego obowiązkowo należy korzystać ze świateł mijania, nawet w ciągu dnia.
Lampy ostrzegawcze żółto-czerwone, tzw. koguty
Ponadto, należy zamontować i włączyć co najmniej dwie homologowane lampy ostrzegawcze emitujące światło żółto-czerwone (zgodnie z § 20 ust. 1 pkt 6 KFG z 1967 r.,), potocznie zwane kogutami. Lampy te powinny być umieszczone w taki sposób, aby światło było widoczne z każdej strony pojazdu

Tablice obrysowe
Dodatkowo, jeżeli szerokość ładunku przekracza szerokość powierzchni ładunkowej pojazdu, boczne granice ładunku muszą być oznaczone z przodu i z tyłu odblaskowymi tablicami w czerwono-białe (lub czarno-żółte) pasy. Tablice te mogą występować w dwóch wymiarach: około 50 x 30 cm lub około 40 x 40 cm.

Światła ostrzegawcze boczne podczas jazdy w nocy / po zmierzchu lub przez tunele
Podczas jazdy w nocy / po zmierzchu lub przejazdu przez tunel należy zamontować po bokach pojazdu lub ładunku po dwie lampy – z przodu emitujące białe światło, a z tyłu czerwone. Powinny one być umieszczone w taki sposób, aby inni uczestnicy ruchu mogli wyraźnie zauważyć nadmierną szerokość ładunku.

Światła obrysowe boczne
Jeśli transport odbywa się w nocy / po zmierzchu, a pojazd przekracza 6 metrów długości, wymagane jest zamontowanie świateł obrysowych bocznych. Mają one na celu lepsze zaznaczenie gabarytów pojazdu dla innych uczestników ruchu.
Należy również pamiętać, że każdy wystający element ładunku musi być wyraźnie oznakowany. Dodatkowo wystające krawędzie powinny zostać zabezpieczone odpowiednimi osłonami ochronnymi.