Konkretne warunki dotyczące oznakowania danego transportu w Szwecji znajdują się w każdym zezwoleniu. Poniżej przedstawiamy każdą z opcji oznakowania, która może się pojawić w wytycznych.
Przeczytaj dalej, a dowiesz się o:
podstawowych elementach prawidłowego oznakowania;
w jakich sytuacjach konieczne jest oznakowanie transportu;
dokładnych wymiarach wymaganych tablic;
dodatkowym, wymaganym wyposażeniu w pojeździe;
elementach prawidłowego oznakowania i wyposażenia pojazdu pilotującego.
Zanim opiszemy każdy z elementów oznakowania, przypominamy jeszcze kiedy według przepisów transport w Szwecji wymaga odpowiedniej “oprawy” i towarzystwa:
SZEROKI TRANSPORT
261 – 310 cm – tylko oznakowanie
311 – 450 cm – oznakowanie oraz pilot cywilny
powyżej 450 cm – oznakowanie, pilot cywilny oraz pilotaż policji lub traffic director
DŁUGI TRANSPORT
24 – 30 m – tylko oznakowanie
30 – 35 m – oznakowanie oraz pilot cywilny
powyżej 35 m – oznakowanie, pilot cywilny oraz pilotaż policji lub traffic director
OZNAKOWANIE o którym mowa wyżej:
1. Znaki ostrzegawcze do oznakowania szerokości:♦ rekomendowane wymiary: 1280 x 410 mm
♦ żółte odblaskowe tło, z czerwoną fluorescencyjną ramką o szerokości 55mm
♦ czcionka: Tratex
♦ kolor napisu: czarny
♦ rozmiar napisu: 170/124 mm
2. Znaki ostrzegawcze do oznakowania długości:♦ rekomendowane wymiary: 1280 x 410 mm
♦ żółte odblaskowe tło, z czerwoną fluorescencyjną ramką o szerokości 55mm
♦ czcionka: Tratex
♦ kolor napisu: czarny
♦ rozmiar napisu: 170/124 mm
3.Oznaczenie szerokości z przodu pojazdu:
♦ wymiary: 200 x 700 mm
♦ białe i czerwone odblaskowe pasy o szerokości 100mm
4. Oznakowanie tyłu pojazdu lub ładunku na pojeździe:
Poniżej poglądowa grafika, jak powinno wyglądać to w praktyce, na podstawie transportu ponadnormatywnego poruszającego się z szerokim ładunkiem.
Z przodu pojazdu muszą znajdować się:
♦ znak ostrzegawczy (w tym wypadku Bred Last). Ważne aby był dobrze widoczny. Musi być umieszczony pod dolną krawędzią przedniej szyby, tak aby dolna krawędź znaku znajdowała się najwyżej 2 metry nad jezdnią.
♦ oznakowanie szerokości (w biało-czerwone pasy) musi być umieszczone po każdej stronie pojazdu, jak najbliżej zewnętrznej krawędzi pojazdu / ładunku, tak aby były dobrze widoczne.
♦ dwie lampki świecące białym światłem do przodu, umieszczone na zewnętrznej krawędzi pojazdu/ ładunku nad biało-czerwonym oznakowaniem szerokości. Lampy muszą mieć zakres jasności od 40 do 100 kandeli.
♦ dwa białe światła odblaskowe.
Z tyłu pojazdu muszą znajdować się:
♦ znak ostrzegawczy (w tym wypadku Bred Last), ważne aby był dobrze widoczny.
♦ prostokątne pomarańczowo czerwone tabliczki odblaskowe, umieszczone jak najbliżej zewnętrznej krawędzi pojazdu / ładunku (tak, aby były dobrze widoczne).
♦ dwie lampki świecące czerwonym światłem do tyłu, umieszczone na zewnętrznej krawędzi pojazdu/ ładunku nad pomarańczowo-czerwonymi tabliczkami odblaskowymi. Lampy muszą mieć zakres jasności od 40 do 100 kandeli.
♦ dwa czerwone światła odblaskowe.
!!! Oznaczenia szerokości oraz znaki ostrzegawcze muszą być oświetlone podczas jazdy po zmroku, o świcie lub o zmierzchu, a także, gdy wymagają tego warunki pogodowe lub inne warunki na drodze.
!!! Dodatkowo transport musi być wyposażony w co najmniej jedno bursztynowe / pomarańczowe światło ostrzegawcze.
!!! W przypadku jazdy w ciągu dnia koguta należy włączać tylko wtedy, gdy transport wjeżdża na inne pasy ruchu. W przypadku jazdy po zmroku musi być zawsze włączony, jeśli szerokość przekracza 310 cm.
W praktyce w zezwoleniu wymogi dotyczące oznakowania wyglądają tak:
co prawda po szwedzku, ale wyżej jest wszystko ładnie opisane i w kolorze 🙂
Bonusowo dorzucamy oznakowanie pojazdu pilotującego.
W Szwecji możliwa jest asysta własnym pojazdem pilotującym. Przypominamy również, że pilot musi znać co najmniej język angielski lub, idealnie byłoby, gdyby mówił po szwedzku, a przy okazji musi być w stanie porozumieć się z kierowcą w zrozumiałym dla obu języku. Dodatkowo wymagane jest aby posiadał prawo jazdy kategorii B i C.

przykładowy pojazd do pilotażu cywilnego
♦ Pojazdem używanym do pilotażu cywilnego może być samochód osobowy lub ciężarówka o łącznej masie do 4,5t.
♦ Wyposażony w znaki ostrzegawcze (VARNING), które są dobrze widoczne z przodu i z tyłu. Tablice muszą być umieszczone wyżej niż górna krawędź przedniej szyby.
♦ rekomendowane wymiary: 1280 x 410 mm
♦ żółte odblaskowe tło, z czerwoną fluorescencyjną ramką o szerokości 55mm
♦ czcionka: Tratex
♦ kolor napisu: czarn
♦ rozmiar napisu: 170/124 mm
!!! Pozostałe wyposażenie:
- co najmniej jedno bursztynowe / pomarańczowe światło ostrzegawcze. W przypadku jazdy w ciągu dnia koguta należy włączać tylko wtedy, gdy transport wjeżdża na inne pasy ruchu. W przypadku jazdy po zmroku musi być zawsze włączony.
- komunikacja radiowa (CB radio) pomiędzy kierowcą a pilotem, mała rada – komunikacja przez telefon będzie niewystarczająca 😉
Poniżej przedstawiamy PAKIET INFORMACYJNY dot. Szwecji, który można pobrać i wydrukować
PAKIET INFORMACYJNY – SZWECJA Pobierz
Mamy nadzieję, że tym artykułem znacznie przybliżyliśmy stan prawny obowiązujący w Szwecji, dzięki czemu ryzyko otrzymania mandatu za nieprawidłowe oznakowanie pojazdu zmalało 🙂
Nie znasz firmy, która zajmuje się produkcją takich tablic i oznakowań?
Nie musisz dalej szukać, dobrze trafiłeś. Zapraszamy do kontaktu z działem operacyjnym, który wyceni oznakowanie na potrzeby Twojego transportu.