Zezwolenia transportowe
SZWECJA
Potrzebujesz zezwolenie transportowe
na przejazd po terytorium Szwecji?
Z przyjemnością przygotujemy dla Ciebie indywidualną ofertę
Zezwolenia na transport ponadnormatywny – Szwecja (kliknij)
Szwecja znana jest ze znakomicie rozwiniętej infrastruktury drogowej, a także nacisku na zachowanie bezpieczeństwa w ruchu. Transport do tego kraju obejmuje przede wszystkim sprzęt elektroniczny, materiały budowlane i ogrodnicze oraz różne maszyny. Przewozy ponadgabarytowe do Szwecji wymagają jednak zorganizowania specjalnych, dodatkowych pozwoleń. Zespół profesjonalistów z firmy Schwerlast zajmuje się załatwianiem formalności i składaniem wniosków do odpowiednich urzędów. Wiele lat doświadczenia sprawia, że jesteśmy w stanie uzyskać wszystkie potrzebne dokumenty tak szybko, jak to tylko możliwe.
Jazda bez zezwolenia – Szwecja
Warto wiedzieć, że w pewnych przypadkach w Szwecji dopuszczalna jest jazda bez zezwolenia transportowego. Taki przewóz może odbywać się pod warunkiem, że pojazd wraz z ładunkiem nie przekraczają tzw. wolnych wymiarów. Jeśli którykolwiek ze ściśle określonych limitów zostanie złamany, to konieczne będzie uzyskanie stosownego dokumentu.
- Szerokość: powyżej 3,5 m.
- Wysokość: powyżej 4,5 m.
- Długość: powyżej 30 m (gdy przekroczona jest sama długość) lub 24 m (gdy przekroczona jest długość oraz inny wymiar).
- Waga: powyżej 42 t (dla 5 osi) lub 48 t (dla 6 i więcej osi).
Dodatkowo cały zestaw może mieć maksymalnie 5 m ogona (licząc od środka ostatniej osi). Należy mieć na uwadze, że podane parametry dotyczą ładunków niemożliwych do podzielenia. Jeśli jest opcja rozłożenia elementów na części, to powinny być one transportowane kilkoma pojazdami. Warto też pamiętać, że pewne ograniczenia mogą być zależne od konkretnej trasy.
Zezwolenia transportowe do Szwecji – rodzaje
W ramach zezwoleń na transport ponadnormatywny Szwecja nie pozostawia przewoźnikom wielkiego wyboru. W tym kraju dostępne są tylko dokumenty krótkoterminowe. Do 4,5 m szerokości wystawiane jest zezwolenie na wyznaczoną trasę i konkretny wymiar. Z kolei powyżej 4,5 w zaświadczeniu znajdują się dodatkowo numery rejestracyjne.
Ważność zezwolenia na transport wielkogabarytowy pozostaje do decyzji urzędu. Zazwyczaj jest to od 1 do 3 miesięcy. Należy jednak pamiętać, że po upływie tego czasu trzeba wnioskować o nowe pozwolenie, ponieważ nie można przedłużać jego ważności. Na podstawie wydanego dokumentu możliwe jest wielokrotne wykonywanie przewozu. Warto wiedzieć, że jeśli zestaw jest ponadnormatywny nawet bez ładunku, to potrzebuje zezwolenia stałego do poruszania się po terytorium Szwecji.
Ładunki do Szwecji – potrzebne dokumenty
Aby otrzymać stosowne pozwolenie na transport ponadnormatywny do Szwecji, należy najpierw skompletować niezbędne dokumenty. Konieczne są przede wszystkim dowody rejestracyjne zestawu realizującego zlecenie. Na wszelki wypadek warto też mieć przygotowane potwierdzenie wszystkich parametrów pojazdu i ładunku. Nie jest to obowiązkowe, ale może okazać się pomocne. W przypadku przewozów wielkogabarytowych wymagane jest też przygotowanie objazdu trasy.
Szwecja – dozwolone godziny przejazdu
W niektórych przypadkach drogi w Szwecji mogą być bardzo ograniczone dla transportów nienormatywnych. Duże samochody ciężarowe z wielkogabarytowymi ładunkami nie są dopuszczane do jazdy, kiedy ruch na ulicach jest wzmożony. Z tego powodu godziny przejazdu są ściśle uregulowane.
- Od poniedziałku do czwartku: między 6:00 a 9:00 oraz 15:00 a 20:00.
- Piątek: między 6:00 a 9:00 oraz 15:00 a 24:00.
- Sobota: między 10:00 a 18:00.
- Niedziela i święta: między 12:00 a 20:00.
Warto wziąć pod uwagę te ograniczenia jeszcze w trakcie planowania realizacji zlecenia. Pozwoli to ograniczyć ryzyko powstania opóźnień i pojawienia się nieoczekiwanych przeszkód.
Transport ponadnormatywny w Szwecji – pilotaż
Większość państw europejskich stara się zapewnić najwyższy poziom bezpieczeństwa wszystkim uczestnikom ruchu drogowego. Z tego powodu pojazdy z ponadnormatywnym ładunkiem powinny być eskortowane przez specjalne samochody pomocnicze. Kryteria, które decydują o konieczności organizacji pilotażu, dotyczą przede wszystkim wymiarów całego zestawu.
W niektórych przypadkach przewoźnik może eskortować transport we własnym zakresie. Jeśli jednak w grę wchodzi znaczne przekroczenie limitów i duża masa całkowita, trzeba wtedy zaangażować certyfikowanego pilota, który ma uprawnienia do wydawania poleceń na drodze oraz kierowania ruchem. Istnieją też sytuacje, w których eskortą musi zająć się policja. W takim przypadku przewoźnik musi zgłosić się do odpowiednich służb 3-5 dni przed rozpoczęciem zlecenia.
Organizacja zezwoleń transportowych do Szwecji
Współpraca z firmą Schwerlast pozwala zaoszczędzić dużo czasu i nerwów. Dzięki naszemu doświadczeniu w branży transportowej jesteśmy w stanie zapewnić kompleksową obsługę w zakresie załatwiania wszystkich formalności. Nasi specjaliści uzyskują wszystkie potrzebne dokumenty tak szybko, jak to tylko możliwe. Starają się sprostać wszystkim przeszkodom urzędowym, które mogą spotkać przewoźnika podczas organizacji transportu ponadnormatywnego. Dlatego zachęcamy do kontaktu w celu omówienia szczegółów oferty.
ZEZWOLENIA NA PRZEJAZD TRANSPORTU PONADNORMATYWNEGO
Wolne wymiary (jazda dopuszczona bez zezwolenia)
- do 3,5m szerokości
- do 4,5m wysokości
- do 30m długości (jeżeli przekroczona jest tylko długość) lub do 24m długości (jeżeli przekroczona jest długość i dodatkowo inny wymiar)
- Kombinacja: 2+3 osie – maksymalna dopuszczalna waga 18t (ciągnik)+ 24t (naczepa)=42t
- Kombinacja: 3+3 osie, maksymalna dopuszczalna waga 24t (ciągnik)+24t (naczepa)= 48t
Zezwolenie wymagane po przekroczeniu wymiarów
- powyżej 3,5m szerokości
- powyżej 4,5m wysokości
- powyżej powyżej 30m długości (gdy przekroczona sama długość) lub 24m długości (gdy przekroczona długość i dodatkowy inny wymiar)
- powyżej 42t (dla 5 osi), 48t (dla 6 osi i więcej)
Zezwolenia i ważność
Rodzaje zezwoleń
Ważność
1-3 miesięcy (do decyzji urzędu)
Możliwość przedłużenia
BRAK – po skończeniu ważności zezwolenia, należy zawnioskować o nowe.
Czas oczekiwania
3-5 dni roboczych
Potrzebne dokumenty
Upoważnia do przejazdów: na trasę, na pojazdy itp.
Do 4,5m szerokości wystawiane jest zezwolenie na trasę i konkretny wymiar, powyżej 4,5m na numery rejestracyjne, trase i konkretne wymiary.
Godziny przejazdu
Zakaz jazdy:
– poniedziałek – czwartek w godzinach szczytu: między 6:00 a 9:00 oraz 15:00 a 20:00
– piątek w godzinach szczytu: między 6:00 a 09:00 oraz 15:00 a 24:00
– sobota i święta w godzinach 10:00-18:00
– niedziela i święta w godzinach 12:00-20:00
Możliwość wprowadzenia zmian
NIE
Wymagany oryginał
NIE
Znajomość języka
NIE
Koszty anulowania
TAK*
Extra informacje
- Wymagany objazd trasy po przekroczeniu conajmniej jednego z parametrów 30m x 4,5m x 4,5m
- Transport, który na pusto jest sam w sobie ponadnormatywny, potrzebuje zezwolenia stałego do poruszania się po terytorium Szwecji na pusto
- Zestaw może mieć max 5m ogona (licząc od środka ostatniej osi)
- BLOG – Oznakowanie transportu ponadnormatywnego w Szwecji
PILOTAŻ CYWILNY TRANSPORTU PONADNORMATYWNEGO
Od jakich parametrów / ilość pilotów
Szerokość
– transport powyżej 3,1m – wymagany pojazd pilotujący na drogach jednopasmowych
– transport powyżej 3,50m – wymagany pojazd pilotujący na autostradach
– transport powyżej 4,50m – wymagany Pojazd pilotujący oraz 2 VTL
Długość
– transport powyżej 30m do 35m – wymagany Pojazd pilotujący
– transport powyżej 35m – wymagany Pojazd pilotujący oraz 2 VTL
Transporty kombinowane:
– Szerokość powyżej 3,50m, długość powyżej 30m, wymagane 2 pojazdy pilotujące
– Szerokość powyżej 4,50m, długość powyżej 35m, wymagane 2 pojazdy pilotujące + 2 pojazdy VTL
Rodzaj pilotów
– można jechać własnym pilotem, ale musi być odpowiednio wyposażony (pojazd do 4,5t, z CB radiem, żółtymi kogutami – conajmniej jedna sztuka);
– pilot musi posiadać prawo jazdy kategorii B i C i mówić w języku szwedzkim lub angielskim, a przy okazji musi być w stanie porozumieć się z kierowcą w zrozumiałym dla obu języku;
– obowiązkowe są również tablice informacyjne (dobrze widoczne z przodu i z tyłu) – VARNING (zamontowana powyżej przedniej szyby pojazdu)
Opłata za przestój pilota
TAK
Znajomość języka
TAK*
Konwój
TAK*
Koszty anulowania
TAK
PILOTAŻ POLICJI
I SŁUŻB ZASTĘPCZYCH
Od jakich parametrów
Powyżej 4,5m szerokości i/lub 35m długości (pilotaż VTL lub w niektórych przypadkach policji) w niektórych przypadkach również powyżej 50t, jeżeli na trasie znajduje się most na którym przejazd możliwy jest z prędkością poniżej 30km na godzinę oraz/lub zestaw musi przez taki objazd przejechać sam (bez innych uczestników ruchu).
Czas na zgłoszenie
Koszty anulowania
Ewentualne koszty zależą od stopnia zaawansowania zlecenia oraz od tego jak szybko przed startem anulujemy policję.