Prawidłowe oznakowanie transportów ponadnormatywnych jest bardzo istotną kwestią podczas planowania i organizowania przejazdów. Wpływa to nie tylko na bezpieczeństwo samego transportu ale również na bezpieczeństwo innych uczestników ruchu, a także, nie oszukujmy się – najistotniejszą kwestię, jaką jest niepotrzebne narażenie się na mandat, który w większości wypadków jest boleśnie wysoki.
Jednym z wiodących krajów, który pilnuje prawidłowego oznakowania jest Belgia. To właśnie tam najdotkliwiej odczuwalne jest nieprawidłowe oznakowanie pojazdu, a klienci najczęściej zgłaszają się do nas podczas zatrzymania przez policję, z prośbą o pomoc w zorganizowaniu odpowiednich tablic ostrzegawczych.
I właśnie to tematem oznakowania w Belgii rozpoczniemy cykl o prawidłowym oznakowaniu transportów ponadnormatywnych w poszczególnych krajach z naszej oferty.
Przeczytaj dalej, a dowiesz się o:
podstawowych elementach prawidłowego oznakowania;
rodzajach dopuszczonych tablic z innych państw;
dokładnych wymiarach wymaganych tablic;
dodatkowym, wymaganym wyposażeniu w pojeździe;
przykładach tablic / produktów niespełniających wymogów przepisów belgijskich.
!!! Informacji o wymaganych elementach oznakowania nie znajdziemy w zezwoleniu. Głównym dokumentem, w którym są zawarte te informacje jest Dekret Królewski z dnia 2 czerwca 2010 r. i jego późniejsze zmiany.
Podstawowe elementy prawidłowego oznakowania (oraz ich definicja z ustawy) to:
♦ Art. 16
- Z przodu i z tyłu pojazdu obowiązkowo widnieje tabliczka „convoi exceptionnel” na minimalnej odległości od ziemi 40 cm, ściągana gdy tylko transport przestaje spełniać warunki ponadnormatywnego na podstawie belgijskiego kodeksu drogowego.
Przykładowe tablice:
Tabliczka „convoi exceptionnel” jest to prostokątny panel o minimalnej wielkości 1 x 0,16 metra, którego napis składa się z dużych liter, a ich minimalna wysokość to 12 centymetrów (czarny napis na odblaskowym żółtym lub pomarańczowym tle – folia odblaskowa tzw. plaster miodu).
Akceptowane są również tablice z poniższymi napisami:
UITZONDERLIJK VERVOER
TRANSPORT EXCEPTIONNEL
SCHWERTRANSPORT
Proponujemy zostać przy oryginale, ponieważ Belgowie to specyficzny, bardzo czepialski naród 😉
- Oprócz paneli opisanych powyżej dopuszcza się również zamienne użycie panelu kwadratowego o wymiarach 50 cm na 50 cm, opatrzonego czarnym symbolem wyjątkowego transportu, na odblaskowym tle, obramowany czarnym paskiem o szerokości 2 cm.
Przykładowy panel:
♦ Art.17
- z przodu pojazdu co najmniej dwa migające żółto – pomarańczowe światła ostrzegawcze, zamontowane po obu stronach kabiny, widoczne pod kątem minimum 270ᴼ;
- z tyłu jedno światło ostrzegawcze żółto – pomarańczowe, przymocowane na końcu pojazdu po lewej stronie bądź po lewej stronie ładunku (jeżeli jego koniec wystaje poza obrys pojazdu), widoczny pod kątem minimum 180ᴼ.
!!! Wszystkie światła ostrzegawcze muszą być całkowicie sprawne w czasie przeprowadzania transportu i świecić przez cały jego przebieg.
♦ Art.18 Dodatkowo w pojeździe muszą być:
- dwa trójkąty ostrzegawcze;
- dwie przenośne lampy błyskowe żółto-pomarańczowe, widoczne z odległości min 100m.
♦ Art. 19 Dodatkowe wyposażenie:
- jeżeli transport ponadnormatywny jest dłuższy niż 22 m, to na całej jego długości po obu stronach muszą być umieszczone światła odblaskowe;
- jeżeli pojazd jest szerszy niż 4,5 m musi mieć światła odblaskowe z przodu i z tyłu;
- przy szerokości większej niż 2,55 m (z wyjątkiem dźwigów), muszą być umieszczone dwie tablice obrysowe z przodu i dwie z tyłu;
- na tabliczkach z przodu mają być ponadto zamocowane stale świecące białe światełka, na tylnych stale świecące czerwone światełka
- dolna krawędź tabliczek nie może być umieszczona niżej niż 40cm nad ziemią, natomiast górna na wysokości max 2m;
- umieszczenie tabliczek na wysokości większej niż 2m jest akceptowalne jedynie, gdy nie ma innych technicznych możliwości przymocowania tablic na dopuszczalnej wysokości.
W dalszej części artykułu zostały dokładnie opisane warunki techniczne tablic obrysowych
Należy pamiętać, że od 1 stycznia 2016 roku w Belgii można używać jedynie tablic ostrzegawczych / tablic obrysowych o określonej długości oraz szerokości. Muszą one spełniać warunki artykułu 28 § 6,3,2,1ᴼ Regulaminu Technicznego Pojazdów: (https://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/tech/302-art28d)
TABLICE OBRYSOWE muszą mieć następujące cechy:
- Wyposażone w ukośne, na przemian czerwone i białe pasy odblaskowe, ustawione pod kątem 45 ° do 60 ° i szerokości od 70 do 100 milimetrów.
- Co najmniej jeden z tych odblaskowych pasów ma oznakowanie składające się min. z:
- znaku lub innego sposobu identyfikacji producenta lub jego przedstawiciela, jeśli nie jest on producentem;
- kodu identyfikacyjnego produktu, który umożliwia określenie i zapewnienie jego jednorodności zgodnie z wymogami kolorymetrycznymi i fotometrycznymi (tabelka poniżej):
Wymiary minimalne tablicy obrysowej | Kod identyfikacyjny | Alternatywnie | Dodatkowe uwagi |
280 x 280mm | ECE REG NR 104-C | Tablice obrysowe ostrzegawcze forma B lub tablice ostrzegawcze LaFo Forma 8 | Dozwolone tylko do 3,5m szerokości pojazdu |
420 x 420mm | RA 2 NBN EN 12899-1 | TPESC –B (minimum klasa B) lub DIN30710 lub tablice obrysowe ostrzegawcze forma A lub tablice ostrzegawcze LaFo forma A | |
280 x 560mm | RA 2 NBN EN 12899-1 | ||
140 x 800mm | RA 2 NBN EN 12899-1 |
Przykłady tablic oraz dopuszczalnych kodów identyfikacyjnych:
Na poniższych grafikach (poglądowych) oznaczony jest jedynie producent, jednak należy pamiętać, że musi być tam umieszczony również kod identyfikacyjny produktu:
Przykłady tablic / folii / produktów niespełniających wymogów przepisów belgijskich z oznaczeniami:
– DIN11030,
– TPESC typu A,
– bez odniesienia lub identyfikacji.
Poniżej przedstawiamy PAKIET INFORMACYJNY dot. Belgii, który można pobrać i wydrukować
PAKIET INFORMACJI – BELGIA Pobierz
Mamy nadzieję, że tym artykułem znacznie przybliżyliśmy stan prawny obowiązujący w Belgii, dzięki czemu ryzyko otrzymania mandatu za nieprawidłowe oznakowanie pojazdu zmalało 🙂
Nie znasz firmy, która zajmuje się produkcją takich tablic i oznakowań?
Nie musisz dalej szukać, dobrze trafiłeś. Zapraszamy do kontaktu z działem operacyjnym, który wyceni oznakowanie na potrzeby Twojego transportu.