Zezwolenia transportowe
BELGIA

Potrzebujesz zezwolenie transportowe
na przejazd po terytorium Belgii?
Z przyjemnością przygotujemy dla Ciebie indywidualną ofertę
Zezwolenia na transport ponadnormatywny – Belgia (kliknij)
Mimo wielu poglądów, języków, kultur i innych podziałów Belgowie tworzą jedno z najbogatszych państw Unii Europejskiej. Wymiana handlowa zkrajem słynącym z czekolady jest więc bardzo istotnym elementem składowym polskiej gospodarki. Zezwolenia na transport ponadnormatywny do Belgii wymagają złożenia wniosków do konkretnych urzędów. Jesteśmy w stanie zdobyć taki dokument w przeciągu pięciu dni roboczych.Dowiedz się, czego jeszcze potrzebujesz do organizacji transportu i sprawdź inne usługi, które oferuje nasz zespół profesjonalistów.
Ładunki do Belgii – potrzebne dokumenty
Jeszcze zanim zacznie się proces składania wniosku o zezwolenie na przewóz ładunków ponadgabarytowych, warto upewnić się, czy posiada się wszystkie inne niezbędne dokumenty. Konieczne jest, aby ciągniki czy samochody ciężarowe miały ważne dowody rejestracyjne. Dodatkowo przydatne może być potwierdzenie parametrów technicznych całego zestawu. Samo zezwolenie transportowe jest wydawane w wersji elektronicznej, jednak należy pamiętać, że podczas przejazdu trzeba mieć ten dokument wydrukowany na białej kartce A4.
Rodzaje zezwoleń transportowych w Belgii
Jazda bez zezwolenia dopuszczona jest tylko w przypadku, kiedy pojazd nie przekracza tzw. wolnych wymiarów. Aby bez problemów przewozić większe ładunki do Belgii, należy zorganizować odpowiednie zezwolenie transportowe. Warto pamiętać, że określone przez prawo parametry dotyczą towarów niemożliwych do podzielenia:
- solówka – 12m x 2,55m x 4m,
- ciągnik + naczepa – 16,5m x 2,55m x 4m – 44t (naciski nieprzekroczone, ładunek niepodzielny),
- samochód ciężarowy + przyczepa – 18,75m x 2,55m x 4m – 44t (naciski nieprzekroczone, ładunek niepodzielny).
Zezwolenia do Belgii rozróżnia się przede wszystkim na dokumenty stałe oraz takie obejmujące konkretną trasę. Dzielą się one również na kilka kategorii. Ich ważność może wynosić parę miesięcy, rok, a nawet pięć lat. Każde z nich upoważnia do poruszania się po innych drogach.Niestety z każdym upływem terminu ważności należy ubiegać się o nowy egzemplarz, gdyż nie ma opcji przedłużenia.
Pilotaż transportu w Belgii
W większości państw należących do Unii Europejskiej istnieje obowiązek organizacji eskorty transportu, kiedy przekracza on dopuszczone wymiary. Ma to zagwarantować bezpieczeństwo zarówno pojazdu wykonującego przewóz, jak i pozostałych uczestników ruchu drogowego. Również Belgia ma w swoim prawie przepisy określające, jak ma wyglądać pilotaż transportu nienormatywnego. Ilość cywilnych pojazdów pomocniczych zależy zazwyczaj od wielkości i tonażu danego pojazdu.
Największe ładunki wymagają eskorty aż trzech pilotów, a każdy z nich musi posiadać uprawnienia belgijskie. Dodatkowym problemem jest obowiązek znajomości jednego z obowiązujących w Belgii języków, czyli francuskiego lub holenderskiego. W Belgii nie ma natomiast konieczności organizacji pilotażu prowadzonego przez policję lub wyznaczone służby zastępcze.
Dozwolone godziny przejazdu w Belgii
Belgijskie drogi są często ograniczone dla pojazdów przekraczających pewne wymiary. Nienormatywne transporty nie są dopuszczone do jazdy w godzinach, kiedy na drogach jest wzmożony ruch. Dla większości dróg jest to czas od 6:00 do 21:00. Istnieją też przepisy zabraniające przejazdów w różne święta oraz weekendy. Warto wziąć je pod uwagę przed podjęciem decyzji o konkretnej dacie przejazdu. Szczegółowe informacje na temat tego typu zastrzeżeń dostępne są na naszej stronie.
Transport na trasie Polska – Belgia
Belgia jest uważana za państwo z mocną pozycją na rynku międzynarodowym. Zawdzięcza to między innymi doskonałej infrastrukturze transportowej. Jest też krajem o strategicznym położeniu, który w dodatku stanowi siedzibę różnych instytucji europejskich. Przez umiejscowienie w centrum Europy jest znakomitym łącznikiem z innymi dużymi rynkami. Z tych też powodów, droga do Belgii jest jedną z najczęściej uczęszczanych tras w polskim transporcie.
Niestety kierowcy mogą się często spotkać z różnymi problemami, które spowodowane są wyjątkowo surowymi przepisami ruchu drogowego. Mandaty są naprawdę wysokie, a funkcjonariuszom policji nie zdarza się odpuszczać. Warto pamiętać, że nałożone kary opłaca się podczas kontroli drogowej. Jeśli kierowca nie ma wystarczającej ilości pieniędzy przy sobie, policjanci są w stanie zawieźć go radiowozem do najbliższego bankomatu.
Organizacja zezwoleń transportowych do Belgii
Uzyskiwanie zezwoleń na przewozy ponadnormatywne to dla nas codzienność. Działamy w swojej branży od wielu lat i zawsze stawiamy wymagania naszego klienta na pierwszym miejscu. Nasze czynności przeprowadzamy sprawnie i profesjonalnie. Pozostajemy cały czas w kontakcie zarówno w trakcie zlecenia, jak i po jego wykonaniu. Nasi doświadczeni pracownicy zajmą się organizacją wszystkich potrzebnych dokumentów tak szybko, jak to tylko możliwe.
ZEZWOLENIA NA PRZEJAZD TRANSPORTU PONADNORMATYWNEGO
Wolne wymiary (jazda dopuszczona bez zezwolenia)
- Solówka – 12m x 2,55m x 4m
- Ciągnik + naczepa – 16,5m x 2,55m x 4m – 44t (naciski nieprzekroczone, ładunek niepodzielny)
- Samochód ciężarowy + przyczepa – 18,75m x 2,55m x 4m – 44t (naciski nieprzekroczone, ładunek niepodzielny)
Zezwolenie wymagane po przekroczeniu wymiarów
- Solówka – 12m x 2,55m x 4m
- Ciągnik + naczepa – 16,5m x 2,55m x 4m – 44t (naciski nieprzekroczone, ładunek niepodzielny)
- Samochód ciężarowy + przyczepa – 18,75m x 2,55m x 4m – 44t (naciski nieprzekroczone, ładunek niepodzielny)
Zezwolenia i ważność
Rodzaje zezwoleń
Ważność
Zezwolenia stałe:
1 kategoria
– max 27m x 3,5m x 4m – 44t,
– poruszanie się wszystkimi drogami w Belgii,
– ważne 5 lat,
– max 3 ciągniki w zezwoleniu.
2 kategoria
– 30m x 4,25m x 4,3m – 44t
– na sieć autostrad (jazda zgodnie z listą dostępnych tras)
– ważność rok,
– max 3 ciągniki w zezwoleniu,
lub
– 30m x 4,25m x 4,5m – 44t
– na sieć dróg klasy 90t (drogi krajowe i niektóre autostrady – jazda zgodnie z listą dostępnych tras),
– ważność rok,
– max 3 ciągniki w zezwoleniu.
lub
– 30m x 4,25m x 4,5m > 44t do max 90t
– na sieć dróg klasy 90t (drogi krajowe i niektóre autostrady – jazda zgodnie z listą dostępnych tras),
– ważność rok,
– max 3 ciągniki w zezwoleniu
3 kategoria
– max. 35m x 5m x 4,8m – 120t
– na sieć dróg klasy 120t (drogi krajowe i niektóre autostrady – jazda zgodnie z listą dostępnych tras),
– ważność 4 miesiące,
– max 3 ciągniki w zezwoleniu.
Zezwolenie na konkretną trasę:
Jeżeli robimy zezwolenie do 44t,
– ważne jest max 1-2 miesięcy,
– max 3 ciągniki w zezwoleniu.
lub
Jeżeli robimy powyżej 44t,
– ważność 1-2 miesięcy,
– na konkretny zestaw.
Możliwość przedłużenia
BRAK – po skończeniu ważności zezwolenia, należy zawnioskować o nowe.
Czas oczekiwania
- Zezwolenie stałe: 3-5 dni roboczych
- Zezwolenie na trasę: +/- 5 dni roboczych
Potrzebne dokumenty
- Zezwolenia do 44t:
- dowody rejestracyjne ciągników/samochodów ciężarowych
- Zezwolenia powyżej 44t:
- dowody rejestracyjne ciągnika/samochodu i naczepy/przyczepy
- + pomocniczo dokument z parametrami technicznymi zestawu
Godziny przejazdu
– wymiary powyżej 30m długości lub/i 4m szerokości – zakaz jazdy od 6:00 – 21:00 (wszystkie drogi)
– wymiary powyżej 3,5m szerokości na autostradzie z mniej niż 3 pasami – zakaz jazdy od 6:00 – 21:00
– zakazy świąteczne – 1 stycznia, Poniedziałek Wielkanocny, Święto Wniebowstąpienia, Święto Zesłania
Ducha Świętego, 21 lipca, 15 sierpnia, 1 listopada, 11 listopada oraz 25 grudnia od 16:00 w dzień
poprzedzający dzień świąteczny do 0:00 tego dnia.
– zakaz weekendowy – od 12:00 w soboty do 00:00 w niedzielę (wszystkie drogi)
– powyżej 27m dł. lub/i 3,5m szeroko lub/i 60t – zakaz jazdy od 7:00-9:00 i 16:00-18:00
Możliwość wprowadzenia zmian
NIE
Wymagany oryginał
NIE*
Znajomość języka
NIE
Koszty anulowania
TAK*
Extra informacje
- Dotkliwe mandaty
- Bezduszni policjanci
- BLOG: Oznakowanie transportu ponadnormatywnego w Belgii
PILOTAŻ CYWILNY TRANSPORTU PONADNORMATYWNEGO
Od jakich parametrów / ilość pilotów
Flandria
1 pilot po przekroczeniu chociaż jednego z podanych wymiarów:
Po przekroczeniu 30m do 35m długości
Po przekroczeniu 3,5m do 4,5m szerokości
Po przekroczeniu 90t
2 pilotów po przekroczeniu chociaż jednego z podanych wymiarów:
Po przekroczeniu 35m do 40m długości
Po przekroczeniu 4,5m do 5m szerokości
Po przekroczeniu 4,8m wysokości
Po przekroczeniu 180t
3 pilotów po przekroczeniu chociaż jednego z podanych wymiarów:
Po przekroczeniu 40m długości
Po przekroczeniu 5m szerokości
Walonia
1 pilot po przekroczeniu chociaż jednego z podanych wymiarów:
Po przekroczeniu 27m do 30m długości
Po przekroczeniu 3,2m do 4m szerokości
przy zwisie tylnym większym niż 3m
2 pilotów po przekroczeniu chociaż jednego z podanych wymiarów:
Po przekroczeniu 30m do 35m długości
Po przekroczeniu 4m do 5m szerokości
3 pilotów po przekroczeniu chociaż jednego z podanych wymiarów:
Po przekroczeniu 35m długości
Po przekroczeniu 5m szerokości
Opłata za przestój pilota
TAK*
Znajomość języka
TAK*
Rodzaje pilotów
Konwój
NIE*
Koszty anulowania
TAK