Zezwolenia transportowe
DANIA
Potrzebujesz zezwolenie transportowe
na przejazd po terytorium Danii?
Z przyjemnością przygotujemy dla Ciebie indywidualną ofertę
Zezwolenia na transport ponadnormatywny – Dania (kliknij)
Dania jest prężnie rozwijającym się państwem. Położenie w strategicznym punkcie Europy sprawia, że kraj ten zyskuje coraz większe znaczenie na rynku międzynarodowym. Wymiana handlowa z tym państwem jest więc bardzo istotnym elementem polskiej gospodarki. Transport ponadnormatywny do Danii wymaga zorganizowania specjalnego zezwolenia. Firma Schwerlast zajmuje się składaniem wniosków do odpowiednich urzędów. Jesteśmy w stanie uzyskać potrzebne dokumenty najszybciej jak to możliwe. Nie zwlekaj i sprawdź wszystkie usługi, jakie oferuje nasz zespół specjalistów.
Ładunki do Danii – potrzebne dokumenty
Aby otrzymać stosowne pozwolenie na transport wielkogabarytowy, należy najpierw skompletować kilka innych dokumentów. Przede wszystkim konieczne są skany dowodów rejestracyjnych składu realizującego zlecenie. Na wszelki wypadek warto mieć przygotowane potwierdzenie wszystkich parametrów pojazdu i ładunku. Przy przekroczeniu 40 ton potrzebne będą Gutachten lub Paragraf 70. Z kolei waga powyżej 50 ton przy 6 osiach lub 56 ton przy 7 osiach zobowiązuje do posiadania duńskiego certyfikatu kwalifikacyjnego. Jeśli wykorzystywany samochód jest w leasingu, to niezbędne jest też upoważnienie od leasingodawcy.
Dania – transport bez zezwolenia
W niektórych przypadkach w Danii dopuszczalna jest jazda bez zezwolenia. Może ona odbywać się pod warunkiem, że pojazd z ładunkiem nie przekraczają wolnych wymiarów. Przy wszystkich większych towarach konieczne będzie zorganizowanie stosownego dokumentu. Warto pamiętać, że limity dotyczą ładunków niemożliwych do podzielenia. Wszystkie ciągniki z naczepą obowiązują określone parametry:
- przy nierozciąganym zestawie: 16,5m (max. 2m ogona) x 3,3m x 4,1m – 40t,
- przy rozciąganym zestawie bez skrętnych osi: 22m x 3,3m x 4,1m – 40t,
- przy rozciąganym zestawie ze skrętnymi osiami (wszystkie osie w naczepie skrętne mechanicznie lub hydraulicznie): 30m x 3,3m x 4,1m – 40t.
Dla samochodów ciężarowych z przyczepami jazda bez zezwolenia dopuszczalna jest, dopóki nie zostaną przekroczone wymiary: 18,75m x 3,3m x 4,1m – 40t.
Rodzaje zezwoleń transportowych w Danii
Zezwolenia na transport ponadnormatywny w Danii dzieli się na dwie główne kategorie. Krótkoterminowe obejmuje konkretną trasę w jedną lub dwie strony. Dla niektórych przewoźników nie są one najlepszą opcją, gdyż ich ważność to 3 miesiące. Innym rodzajem są zezwolenia stałe. Wystawiane są jednak tylko pod warunkiem, że urzędnikowi zostaną przedłożone dokumenty potwierdzające zasadność przyznania pozwolenia. Może to być np. kontrakt ze zleceniodawcą. Ta wersja dostępna jest tylko dla zestawów nieprzekraczających wymiarów: 30m x 3,65m x 4,1m – 48t. Takie pozwolenie ma o wiele dłuższy termin, gdyż ważne jest przez rok. Warto pamiętać, że po tym czasie należy złożyć nowy wniosek, gdyż dokumentu nie można przedłużać.
Pilotaż transportu w Danii
W większości państw należących do Unii Europejskiej istnieje obowiązek organizacji pilotażu transportów ponadgabarytowych. Takie działanie ma gwarantować bezpieczeństwo ładunku, ale przede wszystkim innych uczestników ruchu drogowego. W Danii głównym kryterium oceniającym konieczność eskorty jest tzw. zasada lusterkowa. Jeśli ładunek zasłania kierowcy widoczność w bocznych lusterkach (od szerokości 2,85m), to wymagany jest co najmniej jeden pilot. Poza tym istnieją dwie regulacje wskazujące, kiedy niezbędna jest eskorta:
- na autostradach: powyżej 4m szerokości i 30m długości,
- poza autostradami: powyżej 3,65m szerokości i 30m długości.
W przypadku osobistej organizacji pilotażu pojazd musi być w kolorze żółtym i posiadać czerwono-białe oznaczenia zarówno na przodzie, jak i tyle. Dodatkowo kierowca takiego samochodu musi posiadać prawo jazdy kategorii C+E. Musi być też w stanie zrozumieć duńskie zezwolenie i stosować się do jego zaleceń. Konieczna jest więc znajomość języka.
Dania – dozwolone godziny przejazdu
Duńskie drogi w niektórych przypadkach mogą być bardzo ograniczone dla transportów nienormatywnych. Nie są one dopuszczane do jazdy w godzinach, kiedy ruch na drogach jest wzmożony. Z tego powodu ładunki przekraczające 5m szerokości mogą być przewożone tylko w godzinach nocnych. W większości innych wypadków nie będzie jednak problemów z jazdą od świtu do zmierzchu. Warto wziąć te regulacje pod uwagę jeszcze przed podjęciem decyzji o konkretnej dacie przejazdu. Ograniczy to ryzyko powstania opóźnień i różnych trudności.
Transport drogowy w Danii
Transport jest jedną z ważniejszych gałęzi gospodarki Danii. Jego znaczenie stale rośnie, a w związku z tym sieć połączeń drogowych rozwija się prężnie. Dzięki temu w kraju tym można jeździć po wysokiej jakości autostradach. Dania jest też znana ze swoich mostów. Położenie państwa w dużej części na wyspach i półwyspach sprawiło, że mosty są koniecznością. Taka infrastruktura drogowa umożliwia sprawne przewożenie zarówno osób, jak i towarów.
Organizacja zezwoleń transportowych do Danii
Współpraca z firmą Schwerlast pozwala zaoszczędzić dużo czasu oraz nerwów. Dzięki naszej znajomości specyfiki branży transportowej jesteśmy w stanie zapewnić kompleksową obsługę w zakresie załatwiania wszystkich formalności. Specjaliści działający na rynku od wielu lat są w stanie uzyskać wszystkie potrzebne dokumenty tak szybko, jak to tylko możliwe. Dzięki naszemu zespołowi podczas organizacji przewozu ponadnormatywnego nie napotkasz dodatkowych przeszkód urzędowych. Dlatego zachęcamy do kontaktu w celu poznania szczegółów oferty.
ZEZWOLENIA NA PRZEJAZD TRANSPORTU PONADNORMATYWNEGO
Wolne wymiary (jazda dopuszczona bez zezwolenia)
- ciągnik + naczepa:
- 16,5m + max 2m ogona x 3,3m x 4,1m – 40t – przy nierozciąganym zestawie
- 22m x 3,3m x 4,1m – 40t – przy rozciąganym zestawie bez skrętnych osi
- 30m x 3,3m x 4,1m – 40t – przy rozciąganym zestawie ze skrętnymi osiami (wszystkie osie w naczepie skrętne mechanicznie lub hydraulicznie)
- samochód ciężarowy + przyczepa: 18,75m x 3,3m x 4,1m – 40t
Zezwolenie wymagane po przekroczeniu wymiarów
- ciągnik + naczepa:
- 16,5m + max 2m ogona x 3,3m x 4,1m – 40t – przy nierozciąganym zestawie
- 22m x 3,3m x 4,1m – 40t – przy rozciąganym zestawie bez skrętnych osi
- 30m x 3,3m x 4,1m – 40t – przy rozciąganym zestawie ze skrętnymi osiami
- 18,5m długości – dla zestawu na pusto
- samochód ciężarowy + przyczepa: 18,75m x 3,3m x 4,1m – 40t
Zezwolenia i ważność
Rodzaje zezwoleń
- zezwolenie krótkoterminowe:
- na konkretna trasę w jedna lub dwie strony (tam i z powrotem).
- zezwolenie stałe:
- 30m x 3,65m x 4,1m – 48t,
- ważne 1 rok,
- wystawiane pod warunkiem przedłożenia urzędnikowi dokumentów potwierdzających jego przydatność, np: kontrakt ze zleceniodawcą.
Ważność
- na trasę – 3 miesiące
- stałe – rok
Możliwość przedłużenia
BRAK – po skończeniu ważności zezwolenia, należy zawnioskować o nowe.
Czas oczekiwania
Ok. 3 dni robocze
Potrzebne dokumenty
- skany dowodów rejestracyjnych,
- Gutachten lub Paragraf 70 przy przekroczeniu 40t,
- upoważnienie od leasingodawcy (jeżeli pojazd jest w leasingu)
- powyzej 50t (dla 6 osi), 56t (dla 7 osi) wymagany również duński certyfikat kwalifikacyjny
Upoważnia do przejazdów: na trasę, na pojazdy itp.
Zezwolenie wydawane na jeden zestaw.
Godziny przejazdu
- od świtu do zmierzchu,
- powyżej 5m szerokości transport odbywa się tylko w godzinach nocnych.
Możliwość wprowadzenia zmian
NIE
Wymagany oryginał
NIE
Znajomość języka
TAK*
Koszty anulowania
TAK*
Extra informacje
AKTUALNIE BRAK
PILOTAŻ CYWILNY TRANSPORTU PONADNORMATYWNEGO
Od jakich parametrów / ilość pilotów
- na autostradach: powyżej 4,00m szerokości, 30m długości
- poza autostrada: powyżej 3,65m szerokości, 30m długości
W Danii obowiązuje „zasada lusterkowa”:
– Jeżeli ładunek zasłania kierowcy widoczność w bocznych lusterkach to wymagany jest pilotaż (od szerokości 2,85m).
– Jazda poza autostradą z np. 4m szerokości wymaga 1 pilota z przodu oraz z powodu zasady lusterkowej dodatkowego pilota z tyłu pojazdu.
Rodzaje pilotów
Przy pilotażu własnym, pojazd pilotujący musi być w kolorze żółtym oraz wedle duńskiego prawa posiadać czerwono-białe oznaczenia na przodzie oraz tyle pojazdu.
Dodatkowo kierowca samochodu pilotującego musi posiadac prawo jazdy kategorii C+E oraz musi być w stanie zrozumieć duńskie zezwolenie oraz stosować się do zaleceń/warunków w nim zawartych.
Opłata za przestój pilota
TAK*
Znajomość języka
TAK*
Konwój
NIE
Koszty anulowania
TAK