Zgodnie z nowymi regulacjami, które wejdą w życie 17 lutego 2024 roku, pojazdy nienormatywne będą podlegać zmienionym zasadom pilotowania. Oto kluczowe punkty tych zmian:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 8 listopada 2023 r. w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych – POBIERZ
Zmiany w Wyposażeniu i Oznakowaniu Pojazdów Pilotujących:
- Likwidacja tablicy informacyjnej na dachu pojazdu pilotującego.
- Minimalna wysokość pojazdu pilotującego wyniesie 1,7 metra.
- Dopuszczalne rodzaje nadwozia to BB (van), AF (wielozadaniowy) i AG (pick-up).
- Nowe oznakowanie pojazdu pilotującego obejmuje napis „PILOT” umieszczony na przedniej masce pojazdu, na przednich bocznych drzwiach pojazdu oraz na klapie tylnej lub drzwiach tylnych pojazdu; dopuszcza się wykonanie napisu na przedniej masce pojazdu – w formie lustrzanego odbicia;
- pasy barwy białej i czerwonej umieszczone na przedniej masce pojazdu, na bokach pojazdu oraz na klapie tylnej lub drzwiach tylnych pojazdu; pasów barwy białej i czerwonej na przedniej masce pojazdu nie stosuje się, jeżeli wymiary maski nie pozwalają na jednoczesne umieszczenie pasów i napisu „PILOT”.
OKLEJENIE PRZEDNIEJ MASKI POJAZDU
OKLEJENIE BOKÓW POJAZDU
OKLEJENIE TYLNEJ KLAPY LUB DRZWI POJAZDU
Obowiązkowe Wyposażenie Pojazdu Pilotującego:
- co najmniej dwa światła błyskowe barwy żółtej, umieszczone na dachu pojazdu symetrycznie względem podłużnej osi symetrii pojazdu; wysyłane sygnały świetlne mają być widoczne ze wszystkich stron pojazdu z odległości nie mniejszej niż 150 m przy dobrej przejrzystości powietrza i nie powinny powodować oślepiania innych uczestników ruchu;
- światło barwy białej lub żółtej samochodowej z napisem „PILOT” barwy czarnej, umieszczone na dachu pojazdu; dopuszcza się umieszczenie tych świateł w jednej lampie zespolonej ze światłami, o których mowa w pkt 1; napis „PILOT” ma być widoczny z przodu pojazdu z odległości nie mniejszej niż 50 m przy dobrej przejrzystości powietrza;
- dwa światła umieszczone z przodu pojazdu oraz dwa światła umieszczone z tyłu pojazdu symetrycznie względem podłużnej osi symetrii pojazdu na wysokości od 250 mm do 1500 mm od dolnej krawędzi obudowy światła do po-wierzchni jezdni, a odległość pomiędzy ich osiami nie może być mniejsza niż 0,6 m, które umożliwiają wysyłanie przerywanego strumienia światła barwy żółtej; wysyłane sygnały świetlne mają być widoczne z przodu pojazdu z odległości nie mniejszej niż 150 m przy dobrej przejrzystości powietrza i nie powinny powodować oślepiania innych uczestników ruchu; mają one działać tylko wówczas, gdy włączone są światła, o których mowa w pkt 1 i 2;
- środki bezpośredniej łączności radiowej z pojazdami pilotowanymi, w tym co najmniej jedno urządzenie przenośne umożliwiające bezpośrednią łączność radiową spoza pojazdu wykonującego pilotowanie;
- urządzenia nagłaśniające;
- co najmniej 4 pachołki drogowe U-23 o wysokości nie mniejszej niż 750 mm, o których mowa w przepisach dotyczących szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach;
- tarczę do zatrzymywania pojazdów;
- latarkę umożliwiającą wysyłanie światła barwy czerwonej do dawania sygnałów innym uczestnikom ruchu drogowego podczas niedostatecznej widoczności;
- wysokościomierz o możliwości pomiaru wysokości nie mniej niż 5 m;
- taśmę mierniczą o zakresie pomiaru nie mniej niż 30 m.
- pojazd wykonujący pilotowanie może być wyposażony w umieszczone na zewnątrz dodatkowe światło barwy białej lub żółtej selektywnej, umocowane w sposób umożliwiający zmianę kierunku świetlnego (szperacz), które powinno być włączane niezależnie od innych świateł.
Prawa i Obowiązki Pilota:
- zapewnia właściwą organizację przejazdu pojazdów nienormatywnych zgodnie z warunkami zawartymi w zezwoleniu na ten przejazd albo warunkami określonymi przez zarządcę drogi dla przejazdu pojazdu nienormatywnego przez most lub wiadukt, o których mowa w art. 64c ust. 11 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym;
- sprawuje bezpośredni nadzór nad przejazdem pojazdów nienormatywnych w czasie przejazdu i postoju;
- kieruje ruchem drogowym w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ruchu drogowym;
- podejmuje decyzję o wstrzymaniu pilotowania w razie powstania istotnego utrudnienia w ruchu drogowym lub zagrożenia jego bezpieczeństwa.
Bez Zmian w Zakresie Parametrów Pojazdu Nienormatywnego Podlegającego Pilotowaniu:
- Wymogi dotyczące wielkości pojazdu nienormatywnego pozostają bez zmian. Pojazdy przekraczające długość 23,00 m, szerokość 3,20 m, wysokość 4,50 m, lub rzeczywistą masę całkowitą 60 ton wymagają pilotowania przez jeden pojazd. Jeśli przekraczają 30,00 m długości, 3,60 m szerokości, 4,70 m wysokości, lub 80 ton masy całkowitej, wymagane jest pilotowanie przez dwa pojazdy
Te nowe przepisy mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa i efektywności w transporcie pojazdów nienormatywnych. Dla firm transportowych i pilotów pojazdów nienormatywnych oznacza to konieczność dostosowania się do nowych standardów i procedur.
GRAFIKA Z PONADNORMATYWNI.PL [1]