Zezwolenia transportowe
WŁOCHY
Potrzebujesz zezwolenie transportowe
na przejazd po terytorium Włoch?
Z przyjemnością przygotujemy dla Ciebie indywidualną ofertę
Zezwolenia na transport ponadnormatywny – Włochy (kliknij)
Włochy są jednym z najbardziej rozwiniętych krajów w całej Europie. Co za tym idzie, zapotrzebowanie na transport towarów jest bardzo duże. Ze względu na swoją silną pozycję na rynku, włoskie przedsiębiorstwa mogą cieszyć się sprawnym eksportem i importem produktów. Przewóz niektórych ładunków wymaga jednak uzyskania specjalnego zezwolenia transportowego. Zespół specjalistów z firmy Schwerlast zajmuje się składaniem wniosków do odpowiednich urzędów. Jesteśmy w stanie uzyskać potrzebny dokument najszybciej jak to możliwe.
Jazda bez zezwolenia – Włochy
We Włoszech jazda bez specjalnego zezwolenia transportowego dopuszczona jest tylko w przypadku, kiedy zestaw nie przekracza tzw. wolnych wymiarów. Aby nie napotkać żadnych problemów, większe ładunki należy przewozić tylko po uzyskaniu stosownego dokumentu. Parametry, po których przekroczeniu wymagane jest zezwolenie, są ściśle określone:
- solówka: 12m x 2,55m x 4m,
- ciągnik + naczepa: 16,5m x 2,55m x 4m – 44t (naciski nieprzekroczone),
- samochód ciężarowy + przyczepa: 18,75m x 2,55m x 4m – 44t (naciski nieprzekroczone).
Warto zaznaczyć, że podane limity dotyczą zarówno ładunków niepodzielnych, jak i podzielnych.
Rodzaje zezwoleń transportowych we Włoszech
W zależności od charakteru konkretnego zlecenia możliwe jest uzyskanie jednego z dwóch rodzajów pozwolenia na przewóz wielkogabarytowy. Zezwolenia transportowe do Włoch rozróżnia się na dokumenty stałe, które obejmują autostrady, drogi poza autostradami oraz region załadunku i rozładunku oraz upoważnienia, które obejmują tylko konkretną trasę. Uzyskanie pozwolenia pierwszej kategorii zależne jest od możliwości pojazdu.
W stałym zezwoleniu transportowym na przewóz ponadnormatywny może zostać wpisany tylko jeden ciągnik i maksymalnie pięć naczep. Z kolei dokumenty obejmujące wyznaczoną trasę mogą być wypisane na maksymalnie pięć zestawów. Warto też zapoznać się z innymi kosztami, związanymi z organizacją zlecenia oraz przejazdem przez terytorium Włoch.
Ładunki do Włoch – potrzebne dokumenty
Jeszcze przed złożeniem wniosku o zezwolenie na przewóz ładunków wielkogabarytowych należy skompletować kilka niezbędnych dokumentów. W zależności od rodzaju pozwolenia konieczne będzie dostarczenie dowodów rejestracyjnych oraz ubezpieczenia zarówno ciągnika, jak i naczepy. Obowiązkowe jest także uzyskanie dokumentu Scheda Technica oraz przedstawienie dowodu osobistego właściciela firmy przewozowej i umowy leasingu. Dodatkowymi dokumentami są wypis z CEIDG, Licencja UE, VAT UE oraz REGON.
Po złożeniu całego kompletu do urzędu trzeba czekać kilka tygodni na potwierdzenie. Warto mieć na uwadze, że po upływie terminu ważności zezwolenia transportowego należy zawnioskować o nowe, ponieważ nie ma możliwości przedłużenia dokumentu.
Pilotaż transportu we Włoszech
W większości państw należących do Unii Europejskiej istnieje obowiązek organizacji eskorty transportu, kiedy przekracza on dopuszczalne wymiary. Dotyczy to również Włoch. Takie działanie ma zagwarantować bezpieczeństwo zarówno zestawu, jak i pozostałych uczestników ruchu drogowego. Przepisy określające, jak ma wyglądać pilotaż transportu ponadnormatywnego, są ściśle określone. Liczba cywilnych samochodów pomocniczych zależy od wielkości i stopnia skomplikowania zlecenia.
We Włoszech nie obowiązuje pilotaż policji i służ zastępczych. Przewoźnik musi się jednak liczyć, że w niektórych przypadkach wymagana może być dodatkowa asysta pilota autostradowego. Konieczność organizacji eskorty pozostaje do decyzji urzędu.
Transport towarów i maszyn do Włoch
Włochy są państwem z wysoko rozwiniętą gospodarką. Najbardziej znaczący jest przemysł motoryzacyjny. Duże znaczenie mają też rolnictwo, przetwórstwo żywności i przemysł odzieżowy. Ze względu na górzysty krajobraz i długą linię brzegową transport ponadnormatywny musi być wykonywane z pełnym zaangażowaniem i ostrożnością.
Przewóz towarów do Włoch obejmuje przede wszystkim maszyny ogrodnicze, budowlane, przemysłowe czy rolnicze. Często transportuje się także materiały budowlane i wykończeniowe oraz różne urządzenia elektryczne i elementy konstrukcji stalowych.
Organizacja zezwoleń transportowych do Włoch
Uzyskiwanie zezwoleń na przewozy ponadnormatywne to specjalność firmy Schwerlast. Nasi pracownicy działają w branży transportowej od wielu lat i zawsze stawiają wymagania klientów na pierwszym miejscu. Przeprowadzają działania sprawnie i profesjonalnie, dzięki czemu są w stanie uzyskać wszystkie potrzebne dokumenty tak szybko, jak to tylko możliwe. Dlatego zachęcamy do zapoznania się z pełną ofertą.
ZEZWOLENIA NA PRZEJAZD TRANSPORTU PONADNORMATYWNEGO
Wolne wymiary (jazda dopuszczona bez zezwolenia)
Możliwość jazdy do 44t bez przekroczonych nacisków na osie, przy ładunku niepodzielnym i podzielnym.
Zezwolenie wymagane po przekroczeniu wymiarów
- Solówka – 12m x 2,55m x 4m
- Ciągnik + naczepa – 16,5m x 2,55m x 4m – 44t (naciski nieprzekroczone, ładunek niepodzielny i podzielny)
- Samochód ciężarowy + przyczepa – 18,75m x 2,55m x 4m – 44t (naciski nieprzekroczone, ładunek niepodzielny i podzielny)
Zezwolenia i ważność
Rodzaje zezwoleń
- Zezwolenia stałe (na autostrady, drogi poza autostradą i region gdzie jest załadunek/rozładunek)
- 1) 20 x 3 x 4,3 – max 44t (w zależności od możliwości pojazdu) lub
- 2) 25 x 2,55 x 4,3 – max 44t (w zależności od możliwości pojazdu)
- w zezwoleniu może być wpisane 1 ciągnik + max 5 naczep (za każdą dodatkową naczepę poza tą podstawową jest dopłata 100€/nr rej)
- Do kosztów zezwoleń stałych należy doliczyć nastepujące opłaty stałe:
- homologacja dokumentu Scheda Technica 100€/pojazd (opłata ważna jest rok)
- Attestato di Transito (transit certificate) za każdy transport: 29€
- Management of Account za każdy miesiąc w którym został dokonany transport: 53€
- Depozyt: 291€ (w przypadku zakończenia ważności zezwolenia i braku konieczności odnawiania go jest możliwe otrzymanie zwrotu depozytu).
- Opłata za każdy przejazd autostradami (koszt zależy od długości trasy)
- Zezwolenia na trasę – można wpisać max 5 zestawów (za każdy dodatkowy numer rej poza podstawowym +100€)
Ważność
- zezwolenie stałe ważne jest rok (autostrady, drogi krajowe i prowincje), stałe do portów morskich max 3 miesiące.
- zezwolenie na trasę na pojedynczy przejazd ważne 3 miesiąc.
- zezwolenie na trasę na wielokrotny przejazd ważne jest max 6 miesięcy.
Możliwość przedłużenia
BRAK – po skończeniu ważności zezwolenia, należy zawnioskować o nowe.
Czas oczekiwania
od 2 do 4 tygodni po dostarczeniu wszystkich niezbędnych dokumentów do Włoch.
Potrzebne dokumenty
- Scheda Technica – ciągnik / samochód ciężarowy (oryginał)
- Scheda Technica – naczepa / przyczepa (oryginał)
- Dowód rejestracyjny – ciągnik
- Dowód rejestracyjny – naczepa
- VAT UE
- REGON
- Dowód osobisty właściciela firmy przewozowej
- Licencja UE
- Wypis z CEIDG
- Ubezpieczenie OC ciągnik / samochód ciężarowy
- Ubezpieczenie OC naczepy / przyczepy
- Umowa leasingu – ciągnik / samochód ciężarowy
- Umowa leasingu – naczepa / przyczepa
- Oświadczenie ubezpieczyciela o ubezpieczenie zestawu na min 12mln €
Upoważnia do przejazdów: na trasę, na pojazdy itp.
- stałe: na trasę (w dwie strony) i konkretny zestaw
- na trasę: na konkretną trasę w jedną stronę, na konkretny zestaw i konkretną liczbę przejazdów (domyślnie 1 przejazd przy większej ilości należy podać liczbę od razu przy wnioskowaniu)
Godziny przejazdu
Przeważnie możliwość jazdy 24/7, ale wszystko zależy od wymiarów i relacji (do decyzji urzędu).
Możliwość wprowadzenia zmian
TAK*
Wymagany oryginał
NIE*
Znajomość języka
NIE*
Koszty anulowania
TAK*
Extra informacje
!!! do uzyskania zezwolenia stałego w Schedzie może być wpisane max. 39 t DMC (np. 3 x 9 t / oś + 12 t / trzpień)
PILOTAŻ CYWILNY TRANSPORTU PONADNORMATYWNEGO
Od jakich parametrów
- Na autostradzie powyżej 3m szerokości i 25 m długości. Czasami na autostradzie potrzebny jest też pilotaż ze względu na wagę (do decyzji urzędu).
- Poza autstradą czasami pilot potrzebny jest nawet poniżej 3m szerokości, ale zależy to głównie od miejsca i warunków zezwolenia.
Ilość pilotów
Zależna od wymiarów i relacji (do decyzji urzędu).
Opłata za przestój pilota
TAK
Znajomość języka
TAK
Rodzaje pilotów
NIE*
Konwój
NIE
Koszty anulowania
TAK
PILOTAŻ POLICJI
I SŁUŻB ZASTĘPCZYCH
NIE DOTYCZY WŁOCH
Niekiedy (w zależności od wymiarów transportu i relacji) może być wymagana dodatkowa asysta pilota autostradowego (do decyzji urzędu).