Zezwolenia transportowe
NORWEGIA
Potrzebujesz zezwolenie transportowe
na przejazd po terytorium Norwegii?
Z przyjemnością przygotujemy dla Ciebie indywidualną ofertę
Zezwolenia na transport ponadnormatywny – Norwegia (kliknij)
Norwegia jest wysoko rozwiniętym krajem, którego gospodarka w dużej części opiera się na usługach i transporcie. Nic więc dziwnego, że przewozy handlowe w tym kierunku realizowane są bardzo często. Transport ponadgabarytowy do Norwegii wymaga jednak zorganizowania specjalnych, dodatkowych pozwoleń. Zespół profesjonalistów z firmy Schwerlast zajmuje się składaniem wniosków do odpowiednich urzędów. Wiele lat doświadczenia sprawia, że jesteśmy w stanie uzyskać wszystkie potrzebne dokumenty tak szybko, jak to tylko możliwe.
Jazda bez zezwolenia – Norwegia
W niektórych przypadkach w Norwegii dopuszczalna jest jazda bez zezwolenia transportowego. Taki przewóz może odbywać się pod warunkiem, że pojazd wraz z ładunkiem nie przekraczają wolnych wymiarów. W przypadku przekroczenia któregokolwiek z parametrów konieczne będzie uzyskanie stosownego dokumentu.
- Szerokość: 3,25m.
- Wysokość: 4,5m (należy jednak pamiętać, aby sprawdzić przejezdność trasy pod kątem wysokości zestawu).
- Długość: 20m.
- Waga: 50t (gdy naciski w normie) lub gdy naciski przekraczają wartości dopuszczalne: 8t/oś w naczepie.
Warto mieć na uwadze, że podane limity dotyczą ładunków, których nie można podzielić. W przypadku innych przewozów obowiązują inne parametry. Ograniczenia mogą być też zależne od konkretnej trasy. Na niektórych odcinkach dróg dozwolona masa całkowita może być mniejsza.
Rodzaje zezwoleń transportowych do Norwegii
W ramach zezwoleń na transport wielkogabarytowy Norwegia nie pozostawia wielkiego wyboru. Dostępny jest tylko dokument obejmujący wyznaczoną trasę. W treści zawarty jest także konkretny zestaw i jego wymiary. Ważność takiego zezwolenia to jeden miesiąc, podczas którego można wielokrotnie powtarzać przewóz. Należy pamiętać, że po skończeniu ważności zezwolenia transportowego do Norwegii, trzeba zawnioskować o nowe, gdyż nie ma możliwości przedłużenia dokumentu. Czas oczekiwania na nowy egzemplarz zazwyczaj nie przekracza kilku dni roboczych.
Ładunki do Norwegii – potrzebne dokumenty
Aby otrzymać stosowne pozwolenie na transport ponadnormatywny do Norwegii, należy najpierw skompletować niezbędne dokumenty. Konieczne są przede wszystkim skany dowodów rejestracyjnych składu realizującego zlecenie. Na wszelki wypadek warto też mieć przygotowane potwierdzenie wszystkich parametrów pojazdu i ładunku. Nie jest to obowiązkowe, ale w wielu sytuacjach może okazać się pomocne.
Norwegia – dozwolone godziny przejazdu
W niektórych przypadkach drogi w Norwegii mogą być bardzo ograniczone dla transportów nienormatywnych. Duże samochody ciężarowe z wielkogabarytowymi ładunkami nie są dopuszczane do jazdy, kiedy ruch na ulicach jest wzmożony. Z tego powodu godziny przejazdu są ściśle uregulowane.
- Od poniedziałku do czwartku: zakaz jazdy między 7:00 a 9:00 oraz między 15:00 a 18:00.
- W piątki: zakaz jazdy między 7:00 a 9:00 oraz między 15:00 a 00:00.
- W weekendy: zakaz jazdy od 6:00 w sobotę do 00:00 w poniedziałek.
- W dni poprzedzające święta: zakaz jazdy od 15:00 do końca dnia świątecznego.
Warto wziąć te regulacje pod uwagę jeszcze przed podjęciem decyzji o konkretnej dacie realizacji zlecenia. Takie działanie pozwoli ograniczyć ryzyko powstania opóźnień.
Transport ponadnormatywny w Norwegii – pilotaż
W większości państw europejskich istnieje obowiązek organizacji pilotażu transportów ponadgabarytowych. Przepis ten ma na celu zagwarantowanie bezpieczeństwa wszystkim uczestnikom ruchu drogowego. Kryteria, które decydują o konieczności eskorty przewozu, dotyczą przede wszystkim wymiarów całego zestawu. Jeśli osiąga on powyżej 3m szerokości lub 23,5m długości, to wymagany jest pojazd pilotujący. Nie wyklucza się możliwości jechania z własnym pilotem, ale musi on znać język norweski i angielski. Musi też być odpowiednio wyposażony. O konkretnej liczbie samochodów pomocniczych decyduje urząd.
Eskorta może być zalecona tez w innych sytuacjach. W takim wypadku stosowna informacja znajdzie się w treści zezwolenia transportowego. Może się tam pojawić też nakaz zorganizowania pilotażu policji i służ zastępczych. Przeważnie dzieje się tak po przekroczeniu wymiarów:
- Długość: 25m/30m.
- Szerokość: 3,5m/4m.
- Wysokość: 4,5m.
- Waga: 65t.
W innych przypadkach wszystko zależy od trasy. Jeśli znajdują się na niej tunele czy mosty, to eskorta prawdopodobnie będzie obowiązkowa.
Organizacja zezwoleń transportowych do Norwegii
Współpraca z firmą Schwerlast pozwala zaoszczędzić dużo czasu oraz nerwów. Dzięki naszemu doświadczeniu w branży transportowej jesteśmy w stanie zapewnić kompleksową obsługę w zakresie załatwiania wszystkich formalności. Specjaliści działający na rynku od wielu lat uzyskają potrzebne dokumenty tak szybko, jak to tylko możliwe. Nasz zespół postara się sprostać wszystkim przeszkodom urzędowym, które mogą spotkać Cię podczas organizacji przewozu ponadnormatywnego. Dlatego zachęcamy do kontaktu w celu poznania szczegółów oferty.
ZEZWOLENIA NA PRZEJAZD TRANSPORTU PONADNORMATYWNEGO
Wolne wymiary (jazda dopuszczona bez zezwolenia)
- do 3,25m szerokości
- do 4,5m wysokości (jednak każdorazowo należy sprawdzić przejezdność trasy pod kątem aktualnej wysokości zestawu)
- gdy ładunek niepodzielny do 20m długości
- gdy ładunek podzielny:
- do 20m długości (gdy dodatkowo nie jest przekroczony żaden z pozostałych wymiarów i pod warunkiem, że długość od trzepienia królewskiego do końca ładunku nie wyniesie więcej niż 12m)
- do 3,25m szerokości
- do 50t (naciski w normie, ładunek niepodzielny) – Na niektórych odcinkach dróg dozwolona masa całkowita może być mniejsza, a w niektórych okresach mogą istnieć ograniczenia względem nacisku na osie na niektórych trasach.
Zezwolenie wymagane po przekroczeniu wymiarów
- ładunek niepodzielny
- powyżej 3,25m szerokości
- 4,5m wysokości
- 20m długości
- 50t (gdy naciski w normie) lub gdy naciski przekraczają wartości dopuszczalne, tj. 8t/oś w naczepie
Zezwolenia i ważność
Rodzaje zezwoleń
Zezwolenie na trasę (możliwy wielokrotny przejazd)
Ważność
Miesiąc
Możliwość przedłużenia
BRAK – po skończeniu ważności zezwolenia, należy zawnioskować o nowe.
Czas oczekiwania
3-5 dni roboczych
Potrzebne dokumenty
Dowody rejestracyjne
Upoważnia do przejazdów: na trasę, na pojazdy itp.
- na konretny zestaw
- trasę (w jedną stronę)
- wymiary
Godziny przejazdu
Tylko w ciągu dnia z wyłączeniem zakazów:
– poniedziałek – czwartek w godzinach szczytu: między 7:00 a 9:00 oraz 15:00 a 18:00
– piątek w godzinach szczytu: między 7:00 a 09:00 oraz 15:00 a 24:00
– od 6:00 w sobotę do 24:00 w niedzielę
– w dni poprzedzające święta od 15:00 do 24:00 w dniu święta
Możliwość wprowadzenia zmian
NIE*
Wymagany oryginał
NIE
Znajomość języka
NIE
Koszty anulowania
TAK*
Extra informacje
- Jeżeli rozstawy w naczepie są między 1,3m a 1,79m to maksymalny tonaż na jaki otrzymamy zezwolenie w Norwegii to 52t (przy 3 osiowym ciągniku i min 3 osiach w naczepie).
- Jeżeli rozstawy w naczepie są powyżej 1,79m to maksymalny tonaż na jaki otrzymamy zezwolenie w Norwegii to 56t (przy 3 osiowym ciągniku i min 3 osiach w naczepie).
PILOTAŻ CYWILNY TRANSPORTU PONADNORMATYWNEGO
Od jakich parametrów / ilość pilotów
Zawsze powyżej:
– 3m szerokości – wymagany pojazd pilotujący (o liczbie pilotów decyduje urząd po wystawieniu zezwolenia)
– 23,5m długości – wymagany pojazd pilotujący (o liczbie pilotów decyduje urząd po wystawieniu zezwolenia)
W innych przypadkach do decyzji urzędnika (informacja będzie widoczna w zezwoleniu).
Rodzaje pilotów
Można jechać własnym pilotem, ale musi być odpowiednio wyposażony (pojazd do 4,5t), z CB radiem, żółtymi kogutami (conajmniej jedna sztuka), gaśnicą, apteczką, kamizelką odblaskową, i mówić w języku norweskim lub angielskim.
Obowiązkowe są również tablice informacyjne (dobrze widoczne z przodu i z tyłu):
– “Bred last” – gdy jest szerokość,
– “Lang last” – gdy jest długość,
– “Tung last” – gdy jest tonaż.
Opłata za przestój pilota
TAK
Znajomość języka
TAK*
Konwój
NIE*
Koszty anulowania
TAK
PILOTAŻ POLICJI
I SŁUŻB ZASTĘPCZYCH
Od jakich parametrów
Przeważnie po przekroczeniu 25m/30m m x 3,5m/4m x 4,5m – 65t
W innych przypadkach wszystko zależy od trasy – pilotaz policji może być wymagany nawet przy mniejszych wymiarach, gdzie teoretycznie powinien nam wystarczyc jedynie pilot cywilny (informacja o pilotażu policji będzie widoczna w zezwoleniu – każdorazowo do decyzji urzędnika).
Policja może być również wymagana poniżej 4,5m wysokości przy przejeździe przez niektóre tunele (informacja o pilotażu policji będzie widoczna w zezwoleniu – każdorazowo do decyzji urzędnika).
Czas na zgłoszenie
3-5 dni roboczych
Koszty anulowania
Ewentualne koszty zależą od stopnia zaawansowania zlecenia oraz od tego jak szybko przed startem anulujemy policję.