Zgodnie z rozporządzeniem 8/2015 z 30.04.2015 oznakowanie pojazdów ponadnormatywnych wymagane jest gdy zostanie przekroczony chociaż jeden z wymiarów podanych dalej w tekście.
Na początek jednak kilka kwestii technicznych odnośnie zastosowanego oznakowania:
a) Wszystkie oznakowania świetlne muszą być przymocowane do pojazdu w stabilny sposób. Dopuszcza się zastosowanie uchwytów magnetycznych lub zawieszek, przy czym stopień odchylenia w trakcie wahań w przód i w tył nie może wynosić więcej niż 10°. Dopuszcza się także zastosowanie oznakowania świetlnego przeznaczonego do wielokrotnego montażu i demontażu.
b) Oznakowanie pojazdu (np. tablice ostrzegawcze/folie) umieszcza się równolegle do podłużnej osi pojazdu (oznakowanie boczne) oraz prostopadle do tejże osi (oznakowanie przód-tył). Dopuszczalne są niewielkie odstępstwa uwarunkowane specyfiką ładunku.
c) Oznakowanie w postaci żółtego światła migającego oraz błyskowego muszą być zgodne z normą UNECE Nr. 65 kategoria T lub kategoria X lub posiadać homologację urzędu. Oznakowanie świetlne umieszcza się w sposób spełniający następujące warunki:
- Widoczność horyzontalna pod kątem 360° oraz
- Widoczność wertykalna pod kątem minimum 8° w górę.
- Widoczność wiązki światła na powierzchni znajdującej się na wysokości 1 m od jezdni i równoległej do niej winna wynosić 20 m (± 1 m) licząc od końca pojazdu.
- Jeżeli w pojeździe zamontowanych jest kilka świateł ostrzegawczych, wystarczy, aby jedno z nich było zawsze widoczne w określonym polu widzenia.
- W przypadku niespełnienia warunków 1-3, konieczne jest umieszczenie dodatkowych kogutów (jak zaprezentowano na grafice poniżej).
A teraz przejdźmy do konkretów…
Transport w Niemczech uważany jest jako ponadnormatywny (z ładunkiem lub bez) po przekroczeniu szerokości 2,55m, jednak obowiązkowe oznakowanie dotyczy pojazdów przekraczających szerokość 2,75m i/lub długość 20,75m
Artykuł podzieliliśmy na dwie części
A) OZNAKOWANIE POJAZDÓW BEZ ŁADUNKU
B) OZNAKOWANIE POJAZDÓW Z ŁADUNKIEM
Kliknij na interesującą Cię część artykułu, aby przejść do wybranych treści lub zagłęb się w lekturę całości 😊
Oznakowanie pojazdów bez ładunku
1. SZEROKOŚĆ
Szerokość pojazdu > 2,75 m do 3 m włącznie (do wyboru jedno z poniższych) | Szerokość pojazdu powyżej 3 m (do wyboru jedno z poniższych) |
Tablice ostrzegawcze z odpowiednim dopuszczeniem o rozmiarze 423±5 mm
Folia ostrzegawcza (szerokość 141 mm, długość min. 423 mm) zgodna z DIN30710 (stan: 1990-03)
Tablice ostrzegawcze do oznakowania pojazdów długich lub ciężkich zgodnie z normą przepisów unijnych ECE-70.
Umieszczone z tyłu jako oznaczenie pełne (góra) lub jako oznakowanie poziome (dół):
Jeśli szerokość pojazdu przekracza 3 m dodatkowo wymagane jest przynajmniej jedno żółte światło migające lub błyskowe. Jeżeli wymaga tego widoczność geometryczna należy zainstalować odpowiednio większą ilość świateł.
Zamocowanie oznakowania:
- Tablice oraz folie ostrzegawcze umieszcza się na wysokości max 1,5 m (licząc od górnej krawędzi powierzchni odblaskowej) nad jezdnią na możliwie skrajnie zewnętrznej krawędzi pojazdu
- Pasy muszą przebiegać po przekątnej i pokrywać się z obrysem pojazdu. Jeżeli tablice/folie ostrzegawcze są widoczne w całości dopuszcza się ich przesunięcie od zewnętrznej krawędzi bocznej do wewnątrz o nie więcej niż 0,1 m
2. DŁUGOŚĆ
Pojazdy o długości powyżej 20,75 m powinny posiadać jedno oznakowanie świetlne w postaci żółtego światła migającego lub błyskowego (lub więcej, jeżeli wymaga tego widoczność geometryczna).
Pojazdy o zmiennej długości muszą w każdej konfiguracji odpowiadać wytycznym § 51a ustępy 1 i 6 StVZO, opisującym rodzaj i mocowanie bocznych świateł obrysowych i bocznych świateł odblaskowych.
Należy zastosować następującą zasadę rozmieszczania oświetlenia:
Oznakowanie pojazdów z ładunkiem
Oznakowanie ładunku wystającego poza obrys pojazdu umieszcza się na samym ładunku. Dopuszcza się także umieszczenie oznakowania w bezpośrednim sąsiedztwie ładunku za pomocą urządzeń do tego celu przeznaczonych, np. uchwyty teleskopowe.
W przypadku, gdy ładunek wystaje poza boczny obrys pojazdu tylko jednostronnie, oznakowanie umieszcza się jedynie na wystającej części. Na całkowitą szerokość składa się wtedy szerokość pojazdu wraz z wystającym ładunkiem (i jego zabezpieczeniami włącznie).
1. SZEROKOŚĆ – Ładunek wystający poza boczny obrys pojazdu
Szerokość > 2,75 m do 3 m włącznie (do wyboru jedno z poniższych) | Szerokość powyżej 3 m (do wyboru jedno z poniższych) |
Tablice ostrzegawcze z odpowiednim dopuszczeniem o rozmiarze 423mmx423mm (typ A) lub 282x282mm (typ B)
Folia ostrzegawcza (szerokość 141 mm, długość min. 423 mm) zgodna z DIN30710 (stan: 1990-03)
Jeśli szerokość pojazdu przekracza 3 m dodatkowo wymagane jest przynajmniej jedno żółte światło migające lub błyskowe. Jeżeli wymaga tego widoczność geometryczna należy zainstalować odpowiednio większą ilość świateł.
Zamocowanie oznakowania:
- Tablice oraz folie ostrzegawcze umieszcza się na wysokości max 1,5 m (licząc od górnej krawędzi powierzchni odblaskowej) nad jezdnią. Jeżeli zachowanie odległości max 1,5 m nie jest możliwe, dopuszcza się w wyjątkowych przypadkach (np. transport elementów o kształcie stożka) oznakowanie za pomocą żółtego światła migającego (jednego lub więcej).
- Pasy muszą przebiegać po przekątnej i pokrywać się z obrysem wystającego ładunku lub jego wystających części. Jeżeli tablice/folie ostrzegawcze są widoczne w całości dopuszcza się ich przesunięcie od zewnętrznej krawędzi bocznej do wewnątrz o nie więcej niż 0,1 m.
2. DŁUGOŚĆ
a. Ładunek wystający poza tylny obrys pojazdu do 1m
Jeżeli wymagane oznakowanie pojazdu zostało zakryte lub nie zostały zachowane wymagania co do geometrycznej widoczności, obowiązują następujące warunki:
1) należy umieścić dodatkowe oznakowanie z zachowaniem wytycznych (patrz wyżej zasadę rozmieszczania oświetlenia dla długości na pusto)
2) jeżeli ponowne umieszczenie oznakowania zgodnego z wytycznymi nie jest możliwe, należy zamocować białe lub żółte taśmy odblaskowe typu C zgodne z normą unijną ECE nr 104.
Powierzchnia oznaczona taśmą powinna:
- wynosić min. 80% (= odległość od widocznych/nie zakrytych oznakowań świetlnych),
- przerwy pomiędzy pasami nie mogą być większe niż 1m oraz powinny być umieszczone nie wyżej niż 1,5m nad jezdnią.
3) Oznakowanie ładunku wystającego do tyłu musi być również zaznaczone za pomocą co najmniej jednego homologowanego światła tylnego, gdy zajdzie chociaż jeden z warunków:
- początek zachodu słońca (w przypadku pochmurnej pogody, deszczu lub mgły znacznie wcześniej),
- brak światła dziennego (jazda w ciemności/nocy) ,
- podczas słabej widoczności (pojazdów i pieszych).
b. Ładunek wystający poza tylny obrys pojazdu więcej niż 1m.
Oznakowanie boczne (do wyboru):
- białe lub żółte taśmy odblaskowe typu C zgodne z normą unijną ECE nr 104. Powierzchnia oznaczona pasami powinna wynosić min. 80% długości całkowitej ładunku wystającego poza obrys i sięgać końca ładunku;
- lampki obrysowe i lampki obrysowe boczne z każdej strony ładunku wystającego poza obrys, umieszczone w odległości od siebie nie większej niż 1 m. Minimum jedna lampka obrysowa i jedna lampka obrysowa boczna powinny być umieszczone na skrajnie zewnętrznej krawędzi, na każdej ze stron ładunku wystającego poza obrys.
Uwaga:
W przypadku transportu w ramach §22 ust. .4StVO (np.: 3-metrowy zwis ładunku na odległość do 100 km), powyższe wytyczne nie mają zastosowania. Zaleca się jednak stosowanie oznakowania zgodnego dla ładunków wystających >1m poza obrys pojazdu.
Oznakowanie tylne (do wyboru)
Tablice ostrzegawcze typu A lub B
Folia ostrzegawcza (szerokość 141 mm, długość min. 423 mm) zgodna z DIN30710 (stan: 1990-03)
Tablice/ folie ostrzegawcze oraz światło tylne, które może być konieczne, mogą być umieszczone maksymalnie 1,5 m nad jezdnią.
Uwaga:
Jeśli ładunek wystaje z tyłu na wysokości >1,5 m możliwe są dwa wyjścia z sytuacji:
- pojazd eskortujący jako zamiennik oznakowania tylnego ładunku
- zastosowanie uchwytów magnetycznych lub zawieszek, przy czym stopień odchylenia w trakcie wahań w przód i w tył nie może wynosić więcej niż 10°