Gdy zabierasz się w podróż służbową z bagażem dłuższym niż Twój zestaw do krainy gdzie łąki przypominają perfekcyjnie strzyżone trawniki, a zegarki tiktakują z precyzją godną kosmicznych rakiet, to pamiętaj że dozwolone są wolne wymiary dla transportów ponadnormatywnych, ale konieczne jest przestrzeganie ich zasad, które jak wiadomo są BAAAARDZOOO precyzyjne ????
Zatem jakie wymiary może mieć mój zestaw wraz z ładunkiem bez konieczności posiadania zezwolenia na transport ponadnormatywny?
Zezwolenie na transport ponadnormatywny jest zazwyczaj konieczne w przypadku przewozu ładunków, które przekraczają standardowe wymiary lub masy określone przez przepisy drogowe danego kraju.
W przypadku Szwajcarii, zezwolenie na transport ponadnormatywny jest wymagane w następujących sytuacjach:
- Gdy szerokość masz większą niż 2,55m
- Gdy wysokość masz większą niż 4m
- Gdy waga całkowita przekracza 40t
- Gdy zwis tylni ma więcej niż 5m
Ostatni punkt jest niezwykle istotny, ponieważ właśnie tutaj zaczyna się niezawodna szwajcarska precyzja. Zanim przejdziemy do sedna sprawy, warto zapoznać się z podstawowymi terminami, które są niezbędne do zrozumienia całego schematu.
Zwis – zwis ładunku odnosi się do części ładunku, która wystaje poza powierzchnię załadunkową pojazdu. Jest to odległość od tylnego zakończenia pojazdu lub przyczepy do końca ładunku, który wystaje za tę powierzchnię.
Punkt skrętu – to miejsce, w którym zamocowana jest oś obrotowa naczepy. Jest to punkt, wokół którego naczepa może skręcać względem ciągnika lub pojazdu ciężarowego, do którego jest podłączona.
Zgodnie z art. 73 pkt. V kodeksu o ruchu drogowym, ładunek na pojazdach mechanicznych może wystawać maksymalnie 3,00 m w przód, mierząc od środka mechanizmu kierowniczego, oraz maksymalnie 5,00 m na pojazdach mechanicznych oraz naczepach/przyczepach za środek osi tylnych pojazdu lub punktu skrętu osi tylnych, jeśli wystaje poza powierzchnię załadunkową.
Poniższe ilustracje przedstawiają obliczenie dozwolonego zwisu względem umiejscowienia punktu skrętu.
POJAZDY DWUOSIOWE
Zwis 5m liczony od środka punktu skrętu do końca ładunku przy braku osi skrętnych.
Zwis 5m liczony od środka punktu skrętu do końca ładunku przy jednej osi skrętnej.
Zwis 5m liczony od środka punktu skrętu do końca ładunku przy dwóch osiach skrętnych.
POJAZDY TRZYOSIOWE
Zwis 5m liczony od środka punktu skrętu do końca ładunku przy braku osi skrętnych.
Zwis 5m liczony od środka punktu skrętu do końca ładunku przy jednej osi skrętnej.
Zwis 5m liczony od środka punktu skrętu do końca ładunku przy dwóch osiach skrętnych.
Zwis 5m liczony od środka punktu skrętu do końca ładunku przy wszystkich skrętnych osiach.
POJAZDY CZTEROOSIOWE
Zwis 5m liczony od środka punktu skrętu do końca ładunku przy dwóch osiach skrętnych.
Zwis 5m liczony od środka punktu skrętu do końca ładunku przy trzech osiach skrętnych.
Zwis 5m liczony od środka punktu skrętu do końca ładunku przy czterech osiach skrętnych.
Legenda
Oś skrętna
Ważne jest, aby dokładnie obliczyć zwis, uwzględniając lokalizację punktu skrętu oraz liczbę osi pojazdu. Spełnienie tych wymagań dotyczących wolnych wymiarów umożliwi Ci bezproblemową podróż do Szwajcarii, bez potrzeby uzyskiwania dodatkowych zezwoleń.