W połowie 2020 w Niemczech wprowadzono nowy system do wnioskowania o zezwolenia, a co za tym idzie, zmienił się delikatnie wygląd samego zezwolenia.
Od tego czasu mamy liczne pytania odnośnie wymiarów całkowitych w zezwoleniu, które teraz znajdują się często na drugiej stronie (jeżeli mamy długą listę numerów rejestracyjnych), a nie tak jak wcześniej na pierwszej.
Wymiary całkowite często mylone są z wymiarami ładunku, które są teraz umieszczone przed wymiarami całkowitymi zestawu, co niepotrzebnie wprowadza dreszczyk niepokoju i niezdrowo podnosi ciśnienie czytającemu zezwolenie.
Dlatego chcielibyśmy ułatwić Państwu “czytanie” takiego zezwolenia poprzez krótki poradnik poniżej, korzystając z przykładowego dokumentu
Przeczytaj dalej, a dowiesz się:
na co zwrócić uwagę czytając niemieckie zezwolenie;
jaka jest różnica między zestawem z Paragrafem 70 StVZO, a zestawem bez tego dokumentu;
gdzie sprawdzić czy wnioskowany okres ważności zezwolenia nie został zmieniony;
po czym poznasz, że trasa przejazdu została zmieniona przez urzędnika.
Na pierwszych dwóch stronach znajdziemy między innymi informacje o przewoźniku, wnioskowanym okresie ważności zezwolenia, wymiarach ładunku i zestawu z ładunkiem oraz trasie (oznaczone literami A – H).
Na górze każdej strony znajdziemy również numer zezwolenia (ciąg cyfr przed literą B) oraz jego wersję (numer po literze B).
W części A znajdują się informacje o wnioskodawcy oraz firmie transportowej, a także urzędzie, w którym zostało wydane zezwolenie.
Przypominamy, że podana w zezwoleniu nazwa firmy oraz jej adres, muszą być identyczne jak te na licencji przewoźnika, na której porusza się dana firma.
Kolejna część (B) mówi nam o tym, jaki typ zezwolenia został zawnioskowany (na pojedynczy przejazd, krótkoterminowe (1 do 3 miesięcy) lub stałe (max rok w przypadku zezwoleń na trasę lub max 3 lata w przypadku zezwoleń stałych na całe terytorium Niemiec).
Znajdziemy tu również informację o tym, czy zezwolenie wnioskowane zostało na standardowe zestawy lub na zestawy z Paragrafem 70 StVZO.
Gdy zaznaczona jest kratka przy słowie Erlaubnis, wtedy mówimy o zezwoleniu, które zostało wystawione na zestaw(y) paragrafowe. Natomiast gdy zaznaczona jest tylko kratka Ausnahmegenehmigung gem. § 46 Abs. 1 Nr 5 StVO i.V.m., wtedy jest to zezwolenie na standardowe zestawy.
Wyjaśnienie pojęcia i różnicę między zestawem standardowym, a takim z Paragrafem 70 StVZO znajdziecie Państwo w naszym FAQ.
W części C podany jest zawnioskowany okres ważności zezwolenia oraz liczba przejazdów.
UWAGA! Ostateczny okres ważności może zostać zmieniony przez urząd i wtedy jest on widoczny na stronie nr 3. W zależności od tego czy zaznaczona jest prawa czy lewa kratka oznacza to, że okres ważności zezwolenia jest taki, jak został zawnioskowany i jest widoczny na pierwszej stronie lub został skrócony i podany jest od razu obowiązujący okres ważności zezwolenia.
Jeżeli przeskoczyliśmy na chwilę na stronę nr 3, to znajduje się tam jeszcze informacja o koszcie urzędowym zezwolenia, która jest zawsze widoczna i nie ukrywamy jej jak niekiedy robi to konkurencja 😉
Wracając do pierwszej strony, przechodzimy do części D, która opisuje przewożony ładunek. Znajdziemy tu informację o rodzaju przewożonego ładunku i jego wymiarach.
Dalej (E) podany jest typ pojazdu (czy jest to np. ciągnik i naczepa, czy samochód ciężarowy z przyczepą, lub dźwig, maszyna samojezdna itd) oraz numery rejestracyjne i numery VIN, a także maksymalna prędkość z jaką może poruszać się zestaw.
Część F zawiera informacje o wymiarach zestawu na pełno i na pusto oraz o tym ile po załadunku ładunek wystaje na prawą i lewą stronę, a także jaki jest ewentualny zwis z tyłu/przodu zestawu.
W podanym przykładzie nie ma podanych wymiarów na pusto, co może świadczyć o tym, że zestaw na pusto mieści się w standardowych wymiarach lub na przejazd na pusto (jeśli wymiary są większe niż standardowe) firma np. posiada zezwolenie stałe.
Na kolejnej stronie zezwolenia, w części G znajduje się rozpiska nacisków, rozstawów i liczby kół na poszczególnych osiach. Informacje te są wpisane w zezwolenie, gdy masa całkowita zestawu (w części F) przekracza 40t.
Część G1 dotyczy przejazdu na pusto, natomiast część G2 przejazdu na pełno.
Ostatnią opisywaną, ale bardzo ważną częścią zezwolenia, jest punkt H, gdzie rozpisana jest trasa przejazdu. Może się tu też znajdować szary znacznik informujący o zmianie trasy. Jeżeli w części H nie ma informacji o zmianie, to należy jechać zgodnie z wytyczoną trasą. Natomiast, jeśli (tak jak poniżej), mamy naklejkę z informacją o tym, że trasa została zmieniona, należy przejść do załącznika nr 2 (najczęściej zaczyna się od strony nr 5), gdzie podana jest ostateczna trasa zgodnie z którą należy się poruszać z gabarytem.
Należy pamiętać, że każde zezwolenie jest inne. Pierwsze trzy strony zawierają przeważnie takie informacje jak rozpisaliśmy powyżej. W zależności od typu zezwolenia (pojedyncze, wielorazowe czy stałe), w zezwoleniu będzie podane więcej lub mniej informacji. W razie wątpliwości odnośnie zrozumienia treści zezwolenia, serdecznie zapraszamy do kontaktu. Zawsze chętnie rozwiejemy wszelkie Państwa wątpliwości.