W połowie 2020 w Niemczech wprowadzono nowy system do wnioskowania o zezwolenia, a co za tym idzie, zmienił się delikatnie wygląd samego zezwolenia.
Od tego czasu mamy liczne pytania odnośnie wymiarów całkowitych w zezwoleniu, które teraz znajdują się często na drugiej stronie (jeżeli mamy długą listę numerów rejestracyjnych), a nie tak jak wcześniej na pierwszej.
Wymiary całkowite często mylone są z wymiarami ładunku, które są teraz umieszczone przed wymiarami całkowitymi zestawu, co niepotrzebnie wprowadza dreszczyk niepokoju i niezdrowo podnosi ciśnienie czytającemu zezwolenie.
Dlatego chcielibyśmy ułatwić Państwu “czytanie” takiego zezwolenia poprzez krótki poradnik poniżej, korzystając z przykładowego dokumentu
Przeczytaj dalej, a dowiesz się:
na co zwrócić uwagę czytając niemieckie zezwolenie;
jaka jest różnica między zestawem z Paragrafem 70 StVZO, a zestawem bez tego dokumentu;
gdzie sprawdzić czy wnioskowany okres ważności zezwolenia nie został zmieniony;
po czym poznasz, że trasa przejazdu została zmieniona przez urzędnika.
Na pierwszych dwóch stronach znajdziemy między innymi informacje o przewoźniku, wnioskowanym okresie ważności zezwolenia, wymiarach ładunku i zestawu z ładunkiem oraz trasie (oznaczone literami A – H).
Na górze każdej strony znajdziemy również numer zezwolenia (ciąg cyfr przed literą B) oraz jego wersję (numer po literze B).
W części A znajdują się informacje o wnioskodawcy oraz firmie transportowej, a także urzędzie, w którym zostało wydane zezwolenie.
Przypominamy, że podana w zezwoleniu nazwa firmy oraz jej adres, muszą być identyczne jak te na licencji przewoźnika, na której porusza się dana firma.
![](https://zezwoleniatransportowe.pl/wp-content/uploads/2022/06/a.jpg)
Kolejna część (B) mówi nam o tym, jaki typ zezwolenia został zawnioskowany (na pojedynczy przejazd, krótkoterminowe (1 do 3 miesięcy) lub stałe (max rok w przypadku zezwoleń na trasę lub max 3 lata w przypadku zezwoleń stałych na całe terytorium Niemiec).
Znajdziemy tu również informację o tym, czy zezwolenie wnioskowane zostało na standardowe zestawy lub na zestawy z Paragrafem 70 StVZO.
Gdy zaznaczona jest kratka przy słowie Erlaubnis, wtedy mówimy o zezwoleniu, które zostało wystawione na zestaw(y) paragrafowe. Natomiast gdy zaznaczona jest tylko kratka Ausnahmegenehmigung gem. § 46 Abs. 1 Nr 5 StVO i.V.m., wtedy jest to zezwolenie na standardowe zestawy.
Wyjaśnienie pojęcia i różnicę między zestawem standardowym, a takim z Paragrafem 70 StVZO znajdziecie Państwo w naszym FAQ.
![](https://zezwoleniatransportowe.pl/wp-content/uploads/2022/06/b-1024x336.jpg)
W części C podany jest zawnioskowany okres ważności zezwolenia oraz liczba przejazdów.
![](https://zezwoleniatransportowe.pl/wp-content/uploads/2022/06/c-1024x205.jpg)
UWAGA! Ostateczny okres ważności może zostać zmieniony przez urząd i wtedy jest on widoczny na stronie nr 3. W zależności od tego czy zaznaczona jest prawa czy lewa kratka oznacza to, że okres ważności zezwolenia jest taki, jak został zawnioskowany i jest widoczny na pierwszej stronie lub został skrócony i podany jest od razu obowiązujący okres ważności zezwolenia.
Jeżeli przeskoczyliśmy na chwilę na stronę nr 3, to znajduje się tam jeszcze informacja o koszcie urzędowym zezwolenia, która jest zawsze widoczna i nie ukrywamy jej jak niekiedy robi to konkurencja 😉
![](https://zezwoleniatransportowe.pl/wp-content/uploads/2022/06/strona-3-1024x925.jpg)
Wracając do pierwszej strony, przechodzimy do części D, która opisuje przewożony ładunek. Znajdziemy tu informację o rodzaju przewożonego ładunku i jego wymiarach.
![](https://zezwoleniatransportowe.pl/wp-content/uploads/2022/06/d-1024x196.jpg)
Dalej (E) podany jest typ pojazdu (czy jest to np. ciągnik i naczepa, czy samochód ciężarowy z przyczepą, lub dźwig, maszyna samojezdna itd) oraz numery rejestracyjne i numery VIN, a także maksymalna prędkość z jaką może poruszać się zestaw.
![](https://zezwoleniatransportowe.pl/wp-content/uploads/2022/06/e-1024x293.jpg)
Część F zawiera informacje o wymiarach zestawu na pełno i na pusto oraz o tym ile po załadunku ładunek wystaje na prawą i lewą stronę, a także jaki jest ewentualny zwis z tyłu/przodu zestawu.
W podanym przykładzie nie ma podanych wymiarów na pusto, co może świadczyć o tym, że zestaw na pusto mieści się w standardowych wymiarach lub na przejazd na pusto (jeśli wymiary są większe niż standardowe) firma np. posiada zezwolenie stałe.
![](https://zezwoleniatransportowe.pl/wp-content/uploads/2022/06/f-1024x430.jpg)
Na kolejnej stronie zezwolenia, w części G znajduje się rozpiska nacisków, rozstawów i liczby kół na poszczególnych osiach. Informacje te są wpisane w zezwolenie, gdy masa całkowita zestawu (w części F) przekracza 40t.
Część G1 dotyczy przejazdu na pusto, natomiast część G2 przejazdu na pełno.
![](https://zezwoleniatransportowe.pl/wp-content/uploads/2022/06/g-1024x483.jpg)
Ostatnią opisywaną, ale bardzo ważną częścią zezwolenia, jest punkt H, gdzie rozpisana jest trasa przejazdu. Może się tu też znajdować szary znacznik informujący o zmianie trasy. Jeżeli w części H nie ma informacji o zmianie, to należy jechać zgodnie z wytyczoną trasą. Natomiast, jeśli (tak jak poniżej), mamy naklejkę z informacją o tym, że trasa została zmieniona, należy przejść do załącznika nr 2 (najczęściej zaczyna się od strony nr 5), gdzie podana jest ostateczna trasa zgodnie z którą należy się poruszać z gabarytem.
![](https://zezwoleniatransportowe.pl/wp-content/uploads/2022/06/h-1024x461.jpg)
![](https://zezwoleniatransportowe.pl/wp-content/uploads/2022/06/zalacznik-2-1024x638.jpg)
Należy pamiętać, że każde zezwolenie jest inne. Pierwsze trzy strony zawierają przeważnie takie informacje jak rozpisaliśmy powyżej. W zależności od typu zezwolenia (pojedyncze, wielorazowe czy stałe), w zezwoleniu będzie podane więcej lub mniej informacji. W razie wątpliwości odnośnie zrozumienia treści zezwolenia, serdecznie zapraszamy do kontaktu. Zawsze chętnie rozwiejemy wszelkie Państwa wątpliwości.