Holandia znana jest z licznych kanałów, sera, tulipanów, chodaków oraz różnych interesujących rozrywek ;), ale przede wszystkim jest krajem, który posiada dobrze rozwinięty system transportu drogowego i jest dobrze przystosowana do przemieszczania się pojazdów o ponadnormatywnych wymiarach.
Należy pamiętać, że aby przemieszczać się takimi pojazdami, konieczne jest spełnienie określonych wymagań bezpieczeństwa i przepisów dotyczących ruchu drogowego, tj. transport ponadnormatywny musi być odpowiednio oznakowany i zabezpieczony, a kierowca musi posiadać odpowiednie zezwolenia.
Po informacje odnośnie pozwoleń zapraszamy do naszych pracowników, którzy doradzą i załatwią za Państwa wszelkie formalności związane z uzyskaniem tych dokumentów. Natomiast jeżeli chodzi o bezpieczeństwo przejazdu, to poniżej znajdują się wytyczne, które będą pomocne w przygotowaniu prawidłowego oznakowania zestawu z ładunkiem ponadnormatywnym.
Jeżeli transport ponadnormatywny przekracza długość lub szerokość upewnij się, że jest następująco oznakowany:
1) gdy transport przekracza 3m szerokości i/lub 22m długości musi być wyposażony w 1 lub 2 światła ostrzegawcze z przodu i z tyłu. Światło musi być zamontowane w taki sposób, aby było widoczne wokół pojazdu na odległość 20 m od niego (mierzone 1,5m na powierzchnią drogi)
2) dodatkowo, gdy przekracza 3m niezbędne jest oznakowanie szerokości (zgodnie z art. 130-133 załącznika VIII do Regeling voertuigen) tablicami o wymiarach minimum 42cm x 42cm lub 28cm x 56cm lub 14cm x 80cm z równoległymi biało-czerwonymi ukośnymi pasami o szerokości nie mniejszej niż 7cm i nie większej niż 10cm oraz na każdej tablicy co najmniej jedno światło białe (z przodu pojazdy) lub czerwone (z tyłu pojazdu), dobrze widoczne zarówno dla pojazdów nadjeżdżających jak i jadących za transportem (gdy transport odbywa się po zmierzchu).
Tablice gabarytowe zamontowane powinny być tak, aby odległość od powierzchni jezdni do dolnej krawędzi tablicy była nie mniejsza niż 0,25 m, a do górnej krawędzie
≤ 1,90 m.
Jeżeli nie jest to możliwe ze względu na konstrukcję, odległość od górnej krawędzi tablicy może być większa niż 1,90 m, ale nie większa niż 2,30 m.
Tablice umieścić należy z przodu i z tyłu pojazdu w taki sposób, aby wskazywały największą szerokość pojazdu wraz z ładunkiem.
3) W przypadku, gdy transport lub sam pojazd ma długość przekraczającą 22m, należy z boku pojazdu, na całej jego długości po obu stronach umieścić światła odblaskowe (kolor może być tylko biały lub żółty), przy czym oznakowanie to składa się z
a) pełnego oznakowania konturowego
b) częściowego oznakowania konturowego
c) oznaczenia linii ciągłej (gdy przerwy nie przekraczają 1,00 m)
Oznakowanie liniowe i dolne elementy oznakowania konturowego są montowane nie wyżej niż 2,50 metra od powierzchni ziemi
4) w przypadku ładunków wystających na długość poza obrys pojazdu, należy (zgodnie z art. 130-133 załącznika VIII do Regeling voertuigen) zastosować następujące oznakowanie:
Tablica o wymiarach minimum 42cm x 42cm z równoległymi biało-czerwonymi ukośnymi pasami o szerokości nie mniejszej niż 7cm i nie większej niż 10cm oraz na każdej tablicy co najmniej jedno światło białe (z przodu pojazdu) i czerwone (z tyłu pojazdu), dobrze widoczne zarówno dla pojazdów nadjeżdżających jak i jadących za transportem (gdy transport odbywa się po zmierzchu).
Tablica gabarytowe zamontowana powinny być w płaszczyźnie pionowej, prostopadłej do osi podłużnej pojazdu, przy czym odległość od powierzchni jezdni do dolnej krawędzi tablicy nie może być mniejsza niż 0,25 m, a do górnej krawędzie ≤ 1,90 m.
Jeżeli nie jest to możliwe ze względu na konstrukcję, odległość do górnej krawędzi tablicy może być większa niż 1,90 m, ale nie większa niż 2,30 m.
5) natomiast gdy długość pojazdu z ładunkiem przekracza 27m, z tyłu pojazdu należy umieścić żółtą tablicę z wyraźnymi czarnymi literami:
Poniżej przedstawiamy PAKIET INFORMACYJNY dot. Holandii, który można pobrać i wydrukować
PLIK DO POBRANIA -> PAKIET INFORMACJI – HOLANDIA
Napisała: Natalia Rosankiewicz
Zredagowała: Małgorzata Puławska